Zavartalan buszozás
Aki eddig nem vonatozott, az december közepe óta nem is buszozik a MÁV forgalomszüneteltetésre ítélt 26 szárnyvonala mentén fekvő települések között – a vasutat leváltó Volán-társaságok járatain ugyanis nincs tolongás. Úti céljuk elérésében – a szolgáltatók szerint – a vonatok leállása nem gátolja az utasokat. Lapunk a szolgáltatóváltás óta eltelt egy hónap tapasztalatait próbálta csokorba szedni.
Felkészültek a mintegy 850 kilométer vasúti szárnyvonal forgalmának leállítására tavaly év végén a Volán-társaságok: december 13-tól 186 új helyközi autóbuszjárat vette át 305 vonat feladatait. Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint a szolgáltatóváltásban érintett tagvállalataikhoz említésre méltó utasforgalmi észrevétel nem érkezett. A buszjáratokon tömeg nem alakult ki, kapacitáshiányt sehol nem tapasztaltak.
A Volán-társaságok a vasút nélkül maradt területeken összesen 802 buszjáratot közlekedtetnek. Három vonalon azonban még a menetrend megerősítésére sem volt szükség: a Börgönd–Sárbogárd, a Nyíregyháza–Balsa és a Kecskemét–Kiskőrös vonalon újabb autóbuszok forgalomba állítása nélkül is ki tudják szolgálni az utazási igényeket – utas sehol nem maradt a megállóban.
Az elmúlt hónap tapasztalatai ellenére a Volán-társaságok indokoltnak tartják az utasforgalom folyamatos figyelését. A forgalmi adatok rendszeres kiértékelésével ugyanis elkerülhetők az esetleges fennakadások – szükség esetén az autóbuszos cégek időben növelni tudják járataik számát. Igaz, a folyamatos ellenőrzések arra is rávilágíthatnak, ha valahol kihasználatlanul és így feleslegesen járnak a buszok.
December 13-án leállított mellékvonalairól a MÁV Zrt.-nek nincsenek utasforgalmi információi. Így azt sem tudják, hogy vonataik korábbi utasai a Volán-társaságok járatait veszik-e igénybe, vagy az egyéni közlekedésre tértek át – motorkerékpárral, személygépkocsival, esetleg más eszközzel jutnak el úti céljukhoz.
Megkeresésünkre ugyanakkor jelezték: a legtöbb olyan szárnyvonalon, ahol a személyszállítást leállították, a vasúti közlekedés nem szűnt meg teljesen, az áruszállító vonatok továbbra is teljesítik feladataikat. A forgalom biztonságos lebonyolítása érdekében a társaság ezeken a vonalakon kiemelt figyelmet szentel az állagmegóvási, a vagyonvédelmi, a pályafenntartási és a közlekedésbiztonsági feladatokra, munkát adva ezzel többek közt a forgalmi, a távközlő, a pályalétesítményi szakterületekek munkatársainak.
A MÁV-nál fontosnak tartották azt is, hogy a szolgáltatóváltásban érintett vasútvonalakon dolgozó vasutasokat nem bocsátották el, a személyszállítás szüneteltetése miatt senki sem veszítette el a munkáját.
A kirándulójáratot megtartották
Egyelőre semmilyen gondot nem jelent a Veszprém–Zirc vasútvonalon fekvő települések lakói számára, hogy már csak a hétvégéken közlekedik a vonat a két állomás között. A 82-es főúttal párhuzamosan futó vasutat korábban sem használták az érintett településeken élők munkába járásra, egyrészt mert kiváló a buszközlekedés, másrészt a vonatok a Veszprém határában lévő vasútállomásra érkeznek, míg a buszok a megyeszékhely központjában lévő buszpályaudvarra viszik az utasokat.
Fiskál János, Eplény polgármestere kérdésünkre azt mondta, tapasztalatai szerint a hétvégeken továbbra is megtöltik a szerelvényeket a Bakony kedvelt kirándulóhelyeit felkereső turisták.
Igazi kuriózumnak számítana, amennyiben megvalósulna a MÁV és az eplényi önkormányzat közös terve, amely szerint a félig-meddig bezárt vasútvonalon néhány éven belül egy új megállóhelyet alakítanának ki a település központjában, ahonnan gyalog is el lehetne érni a helyi sícentrumot, jelenleg ugyanis az eplényi vasútállomás a falutól délre két kilométerre található.