Júliustól felgyorsul az autópiac?

Nem sokon múlt, hogy zárva maradjanak a hazai autószalonok 2010 első hetében, ám a riadalmat kiváltó rendelet hatályba lépését fél évre felfüggesztették.

Az autókereskedők annak ellenére bizakodóak, hogy már az első idei munkanapjuk veszélyben volt, mivel a gépjárműbontók tevékenységét szabályozó rendelet január elsejei hatályba léptetése alapjaiban lehetetlenítette volna el a gépjármű-értékesítés piaci szereplőit. A Magyar Közlönyben foglaltak alapján a bontóknak a tevékenységükhöz nem illeszkedő egyéb feladatokat, például eredetiségvizsgálatot is el kellene végezniük, csupán azért, hogy a szétszedésre ítélt járműveket át tudják venni. A rendelet telephelyenként nagyjából egymillió forintos beruházási költséget rótt a bontósokra, akik ezt nem kívánták felvállalni, és figyelmeztették partnereiket, hogy ha december végéig nem születik megoldás a problémára, vis majorra hivatkozva felmondják a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) tagvállalataival kötött valamennyi szerződésüket. A roncsautók átvételének felfüggesztése a hatályos jogszabályok értelmében lehetetlenné tette volna az importőrök munkáját, vagyis az új autók értékesítését. Hogy az autókereskedők ne kerüljenek lehetetlen helyzetbe, még december 29-én is tárgyaltak a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselőivel. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke szerint már azt is nagy eredmény, hogy sikerült a rendelet bevezetését fél évvel elhalasztani.

Az 2009-es év minden szempontból a magyar autópiac mélypontja volt: emelkedtek a listaárak, nehezen lehetett hitelhez jutni, márpedig a 2008-ban még 153 ezer darabos piacon az új autók 90 százaléka valamilyen finanszírozás keretében kelt el, míg tavaly az értékesített autók 90 százalékát készpénzért vették meg. A kereskedők bizakodóak, és 2010-re 85,2 ezer gépjármű eladásával számolnak, ami 7,5 százalékos növekedést jelentene. Erdélyi Péter, az MGE társelnöke szerint új személyautóból 65 ezer, kishaszonjárművekből 11 ezer, nagyteherautókból 2200, motorkerékpárokból négyezer, robogókból háromezer eladása várható. Ami biztos, hogy nehéz első fél évre kell számítani, mert sokan inkább a választások utánra időzítik nagyobb beruházásaikat, például az autóvásárlást.

Egészen 2004-ig túlfűtöttség jellemezte a magyar autópiacot: a gyártói és kereskedői oldal a kereslet növelése érdekében jelentős engedményekkel igyekezett vevőket szerezni, miközben élvezte a finanszírozói oldal jelentős támogatását is. Ebben az időszakban terjedt el a devizaalapú finanszírozás, az irreálisan alacsony saját erős és hoszszú futamidejű hitelezés. Ezek hatására olyanok is új autót vettek, akiknek anyagi lehetőségei inkább csak használt kocsit engedett volna meg. Közben terjedtek a finanszírozási és biztosítási csalások is.

A korábbi évek labilis szerződéseit szeretné ritkítani a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete azzal, hogy inkább a kevésbé kockázatos forinthitel és a lízing felé tereli az üzletkötéseket. Megszüntetik a casco, valamint önrész nélküli hitelezéseket, és a szervezet ajánlása szerint a kereskedők hiteljutalékát 12-ről 5 százalékra csökkentik. A futamidőt hét évben maximálják. Forint esetében 80 százalék, euró esetében 65 százalék, egyéb devizáknál legfeljebb 50 százalék lehet a finanszírozás mértéke.

Az MGE társelnöke szerint továbbra sincs esély semmilyen központilag támogatott roncsprémiumprogramra. A tavalyi hatvanszázalékos zuhanást elszenvedő újautó-piac miatt a világcégek átértékelhetik stratégiájukat, és akár el is költöztethetik Magyarországon működő régiós központjaikat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.