Annyira már a pulykát sem szeretik

Már nemcsak a sertéshús, hanem az olcsóbbnak tartott szárnyasok iránti kereslet is visszaesett. A legnagyobb veszteséget a pulykatenyésztők kénytelenek elkönyvelni. A baromfi-feldolgozók jelzéseit összegző Agrárgazdasági Kutatóintézet legfrissebb jelentésében azt közölte, hogy bár tavaly november végéig közel azonos mennyiségű csirkét vásároltak a szárnyastartóktól – a visszaesés mindössze egy százalék volt –, ám ezekért átlagosan hat százalékkal kevesebbet fizettek, a felvásárlók.

Az ágazaton belül legnagyobb forgalmúnak tartott csirkehúsok értékesítése egy százalékkal csökkent, míg a korábban igen népszerű és jóval drágább pulykából már 5 százalékkal kevesebbet tudtak eladni. A kiskereskedelmi forgalomban a részben feldolgozott csirketermékek közül egyedül a csirkecombért fizettek két százalékkal többet a kereskedők, mint egy évvel korábban. A friss grillcsirke ára már négy százalékkal, a mellfilé pedig hat százalékkal visszaesett.

A baromfihúsok iránti forgalom változását jelzi az is, hogy a korábban prémiumterméknek számító pulykahúst is kevesebben keresik. A Baromfi Terméktanács adataiból már az derül ki, hogy az esztendő első kilenc hónapjában, az egy évvel korábbinál negyedével kevesebb pulyka került a feldolgozókba. Húsz százalékot meghaladó mértékkel – több mint ötezer tonnával – csökkent a belföldi értékesítés és ennél valamivel kisebb arányban az import is. A szárnyastartók és -feldolgozók veszteségeit tompította, hogy a kereskedelem 23, illetve 14 százalékkal fizetett többet e termékekért.

Éder Tamás, az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetségének elnöke, általánosságban elmondta, hogy a hazai húsfeldolgozásban egyedül a készítménygyártás hozhat jövedelmet. A készítmények iránti kereslet egyébként növekedett: a sertéshez képest olcsóbb baromfihús-készítmények bolti eladása értékben és mennyiségben is bővült. Az utóbbi esetben mért 5 százalékos emelkedés következtében az eladás meghaladta a 28 ezer tonnát. Az értékben számított plusz csaknem 7 százalék volt a Nielsen Piackutató kiskereskedelmi indexe szerint. Ezzel – mondta Farkas Mónika, a Nielsen csoportvezetője – az éves forgalom túllépte a 20 milliárd forintot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.