Szlovák exportdugó az M15-ösön

Exportálta új elektronikus útdíjrendszere gyermekbetegségeit Szlovákia: a regisztrációra váró kamionok több kilométeres sorban torlaszolják el az M15-ös autóutat. A határ túloldalán a dugó jó üzlet a taxisoknak. Az Állami Autópálya Kezelő kormányzati beavatkozást vár.

Rosszul kezdődött az új év az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. lébényi mérnökségén. Hétfő délután a sztrádakezelő felügyelete alá tartozó M15-ös autóúton, Rajka mellett hatalmas torlódás alakult ki. Kedd reggel pedig az ónos szitálásban síkosságmentesítést végző munkagép az országhatártól három kilométerre elakadt a veszteglő kamionok sorának végén. Az irányonként egy forgalmi sávos úton közlekedők kénytelenek órákat várakozni, vagy balesetet kockáztatva kikerülni az álló kocsisort. A káosz okát lapunk a határ szlovák oldalán találta meg.

A balesetveszélyes torlódást az okozza, hogy Szlovákia január elejétől elektronikus útdíjrendszerrel sarcolja a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járműveket. Az országba csak azok a tehergépkocsik és autóbuszok léphetnek be, amelyek fedélzetén felszereltek, illetve az országhatár 2010-es első átlépésekor regisztráltak egy, az útdíjat a megtett kilométerek alapján számlázó berendezést.

A Németországban és Ausztriában már működő megoldásokhoz hasonló rendszerrel önmagában talán nem lenne baj. Az viszont még hónapokig problémát okozhat, hogy a speciális fedélzeti berendezéseket csak az év elején kezdték árusítani, és megvásárlásukra, regisztrációjukra kizárólag a szlovák határállomásokon van lehetőség. A sorban állás az eddig megnyitott néhány árusítóhelyen elkerülhetetlen, ám megfelelő előkészületek után a fuvarozókra váró adminisztráció néhány perc alatt lebonyolítható lenne. Szlovákiában azonban minden másképp van. Az első problémát a hírek szerint az okozza, hogy a különféle nemzetiségű kamionosok és buszvezetők a szlovák határállomásokon az ÁAK-tól kapott információink szerint csak szlovák nyelvű űrlapokat tölthetnek ki. Ennek kitöltése tolmács segítségével sem lenne egyszerű. Az viszont, hogy az árusítóhelyek munkatársainak többsége nem beszél idegen nyelveket, garantálja a procedúra elhúzódását.

Ráadásul a dokumentumok helyes kitöltése nem is elég a sikerhez. A fuvarozóknak fizetniük is kell: 50 eurót a fedélzeti egységért, további ötvenet a mi nimális feltöltésért, és egy eurót illeték gyanánt. Az összesen 101 eurót – aktuális árfolyamon mintegy 27 ezer forintot – készpénzben kellene letenniük, mivel bankkártyás fizetésre az elektronikus díjrendszer ügyfélszolgálatain nincs lehetőség.

A ma már szinte mindenütt kártyával fizető kamionosoknál gyakran nincs ennyi készpénz. Ezért kénytelenek igénybe venni a sajátos helyi áthidaló megoldást. Azaz, a határon várakozó taxik egyikével elvitetik magukat a legközelebbi bankautomatához, készpénzt vesznek fel, majd visszahajtatnak a határra és fizetnek – taxisnak és útdíjszedőnek egy aránt.

Miközben a kamionosok papírokat töltenek ki és taxizgatnak, az M15-ösön csak növekszik a sor. A szlovák díjrendszer fedélzeti egységével nem rendelkező kamionok elállják az utat, megbénítva ezzel a közlekedést. A bátrabb személyautósok, és a már regisztrált fuvarosok – lévén nem akarnak órákat várakozni – pedig előznek, a szembejövő sávban autózva egyszerre kerülik ki a három kilométeres kocsisort. A dugót azonban azok a kamionosok teszik teljessé, akik bár még nem fizettek a szlovák rendszerben, de elég bátrak tolakodni. Őket a határon senki nem engedi be, így idővel az M15-ös M1-es felé vezető sávja is használhatatlanná válik.

Szerdán az M15-ösön autózók megúszták dugó nélkül. Szlovákiában ugyanis a három királyok ünnepe, munkaszüneti nap volt, a kamionok nem közlekedtek. Az ÁAK munkagépei így el tudták takarítani a havat az országhatárt az M1-es autópályával összekötő autóútról. Nemzeti ünnep azonban északi szomszédunknál sincs minden nap. A nagyobb balesetek és a határforgalom megbénulásának elkerüléséhez a közútkezelő szerint kormányzati lépésekre lesz szükség. Szlovákiában még több százezer kamionnak kell regisztrálnia.

Hétfőn több kilométeres sorban álltak a kamionok a rajkai határátkelőnél
Hétfőn több kilométeres sorban álltak a kamionok a rajkai határátkelőnél
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.