Roncsprémiumokkal is milliókkal zuhant az autópiac
Tavaly 678 ezer autót vásároltak az amerikaiak a 3500-4500 dollárral támogatott „cash for clunker”, vagyis a készpénzt tragacsért program keretében, amire 2,85 milliárd dollárt költött az USA kormánya. Ennek köszönhetően egy ideig jól alakultak az eladások, ám ahogy elfogyott a kongreszszusi pénz, elfogyott a lendület is. Az évtizedeken át világelső immár a második helyre szorult: Kína tavaly októberben előzte meg első ízben az Egyesült Államokat. Az ázsiai országban 2009 első tíz hónapjában 11 millió gépkocsi kelt el, ami 36 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
Az Egyesült Államok piacán továbbra is vesztésre állnak a detroiti hármak: vetélytársainak köszönhetően növelte piaci részesedését a Ford, ám éves eladása 16 százalékkal, a General Motorsé 30 százalékkal, a Chrysleré 36 százalékkal zuhant, utóbbi utoljára 1962-ben adott el a tavalyi 941 ezernél kevesebb autót. Továbbra is tarolnak a dél-koreai márkák: a Hyundai–Kia konszern 735 ezer autója kilencszázalékos növekedést jelent. A japánok közül csak a Subaru javított, tizenöt százalékkal, 23 ezerre növelve az eladásait. Negyven éve még csak a vevők öt százaléka, 2000-ben 35 százaléka vett nem amerikai autót, 2009-ben ez az arány már 66,5 százalék volt. Igaz, a legtöbb dél-koreai, japán és német márka jelentős helyi gyártókapacitásokkal rendelkezik, így az Egyesült Államokban értékesített autók kétharmada legalább helyben készül.