Búcsú a zöldkártyától
Januártól egyesítették a környezetvédelmi felülvizsgálatot, közismert nevén a zöldkártya megszerzését és a műszaki vizsgát, ennek keretében egy járműkategórián belül a díjak is egységesek lettek. Az új rendelet azoknak az autósoknak kedvez első lépcsőben, akiknek előbb jár le a zöldkártyája, mint kocsijuk műszaki vizsgája, mert akkor kihagyhatják a környezetvédelmi ellenőrzést, és csak a műszaki vizsgára kell vinniük autójukat.
A műszaki vizsgáig akkor sem büntetheti meg őket a rendőr, ha egyébként a zöldkártyájuk lejárt. Az új kocsiknál egyáltalán nem kell elvégezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot, ha a gyártó vagy a vezérképviselet nyilatkozik a jármű környezetvédelmi osztályba sorolásáról. Amennyiben a jármű tulajdonosa 30 napnál nem régebbi környezetvédelmi adatlapot visz a műszaki vizsgára, akkor a vizsgaállomás azt köteles elfogadni. Korábban a zöldkártya díja a motor típusától függött: a kétütemű benzinüzemű autó környezetvédelmi felülvizsgálata 2900 forint, a hagyományos négy üteműé 4550, míg az elektronikusan szabályozott befecskendezéses motorral szereltté 8500 forint volt.
Tavaly év végéig a műszaki vizsga személykocsira 7700, kishaszonjárműre 8500, teherkocsikra 11,8 ezer forint volt. Az új, integrált díjak az előbbiek sorrendjében így változtak: 16 290 forint, 17 090 forint, illetve 24 950 forint. Amenynyiben a kocsi új vagy harminc napnál nem régebbi a zöldkártyája, akkor csak a műszaki vizsga díját kell megfizetni, ami a személyautóknál 10 490 forint, kishaszonjárműveknél 11 290 forint, teherkocsiknál 14 590 forint. A rendelet szerint a beszedett díjak 20 százaléka a vizsgaállomást, 80 százaléka a közlekedési hatóságot illeti.
A 2009. július 13-tól működő Közúti Közlekedési Információs Rendszert nehezebb is kijátszani, mert megszűnt az autók műszaki vizsgáztatásánál a biztosok mérlegelési joga. Az új programmal csak a tényeket lehet rögzíteni, ezek alapján a gép dönt. Ettől a korrupció megszűnése is várható, mert a trükközőknek már nem elég elvinni az okmányt a vizsgaállomásra, ott az autónak is meg kell jelennie. Tavaly a vizsgaállomásokon 1,73 millió gépjárműből 1,4 millió minősült alkalmasnak, négyezer korlátozottan alkalmasnak, 5400 alkalmatlannak, 330 ezer pedig hibával alkalmasnak. A 660 ezer integrált vizsgán egyeztették a nyilvántartási adatokat a forgalmi engedélyben szereplőkkel: a szemlézett kocsikból száz szerepelt a körözési listán, 52 autó nem volt azonosítható, 177-nél nem egyeztek az adatok, 42-nél pedig megváltoztatták a járműazonosítókat.