Elmarad a gyorsulás az autópiacon

A szűkülő piachoz szokott magyar autókereskedőket is hideg zuhanyként érte, hogy tavaly hatvan százalékot zuhant a hazai piac. A roncsprémiumprogramok valamit javítottak a mutatókon.

A JATO Dynamics nemzetközi piackutató cég adatai szerint Magyarországon 61 ezer új személyautót és 10,7 ezer új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba 2009-ben. Mellbevágóan keveset: az adatok 60, illetve 50 százalékos visszaesést jelentenek. Különösen a kis- és középkategóriás modellek eladásai estek, ami azért fontos, mert ezek adták a piac háromnegyedét. A Ford vezeti az összesített eladási listákat 9830 kocsival, ebből 2048 kishaszonjárművet értékesített (s ezzel ebben a kategóriában is első volt). A sze mély -autók nál továbbra is tartja elsőségét a Suzuki, melyből nyolcezernél többet helyeztek forgalomba tavaly. A legkeresettebb modell a Ford Focus (3304), a Suzuki SX4 (3084) és az Opel Astra (2050) volt. A kishaszonjárműveknél a Ford Transit (892) vezet a Nissan Navara (717) és a FIAT Ducato (629) előtt. A busz és nehéz-teherautó kategóriában a tavalyi mintegy ezerdarabos eladásnál valamelyest jobban teljesített a piac.

Az idei év nem az autószalonok hatalmas akcióiról fog szólni
Az idei év nem az autószalonok hatalmas akcióiról fog szólni

A mélyrepülés okaként a megemelkedett listaárakat emlegetik, ráadásul nehezen lehetett hitelhez jutni, márpedig a 2008-ban még 153 ezer darabos piacon az új autók 90 százaléka valamilyen finanszírozási konstrukcióban kelt el, míg a 2009-ben értékesített autók 90 százalékát készpénzért vették meg. A piac átalakulásának jele, hogy a roppant népszerű, nullaszázalékos kezdőrészlettel, 120 hónapos futamidőre deviza alapon folyósított autóhitelek felvevőinek egyre inkább fizetési ne hézsé gei támadtak. Már a kétszázezret is meghaladja 2003 óta a bedőlt autóhitelek száma, ezért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete szigorított, és a hitel összegét az autó árának 80 százalékában, a futamidőt pedig nyolc évben maximálta.

A JATO papírjaiban szereplőnél valamivel szebb adatokat mutat a kereskedők statisztikája, mert a nyugat-európai roncsprémiumprogramok idején sok külföldi magyar szalonokban vásárolt nettó áron, így majdnem minden negyedik autó német, osztrák vagy szlovák rendszámot kapott. A programok nagyjából 18 ezerrel növelték a forgalmat – ezek a külföldön forgalomba helyezett autók nem szerepelnek a JATO adataiban. Idén azonban nemcsak a statisztikából, hanem a kereskedők elszámolásaiból is hiányozni fog ez a mennyiség, mert a legfontosabb piacokon kifutottak a roncsautó prog ra mok. Mindezen hatások karcsúsításra vagy átalakításra kényszerítik a piacot: a tavaly még 1100 szalonból álló értékesítési hálózat 15 százaléka a szakértők szerint 2010-ben biztosan bezár vagy új tulajdonoshoz kerül.

– A két-három éve jellemzőkétszázezer darabos eladásokra még sokáig csak mint szép, de elérhetetlen eredményekre emlékezünk vissza – véli Horváth Györgyi, a JATO szakértője. Tavaly sok kereskedőnek a gyenge forintárfolyammal járó exportlehetőségek jelentették a túlélést. Idén viszont nem számít olyan olcsónak a magyar piac, mint tavaly, így biztosan csökken a kivitel. – Gyenge lesz az első negyedév, mert befejeződtek a készletet kisöprő akciók – mondja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök elnöke. Szerinte a második fél évben indul majd felfelé a piac. Az év egészében nagyjából a 2009-es eredményekkel – talán picit jobbal – számolnak a piaci szereplők. A csökkenő kereslet ellenére nem várható árcsökkenés, mert a kereskedők tapasztalatai szerint engedményekkel sem tudnak komoly forgalomnövekedést elérni. Inkább tartják az árrésüket.

A használt autók piaca is döcögött

Négyszázezer darabra csökkent a magyar használtautó-piac, ami százezres csökkenésnek felel meg. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke szerint az 1900 kereskedésből csak ötven zárt be véglegesen; többségük a nyugati országrészben. A kínálatot a fizetésképtelen ügyfelektől visszavett autók gyarapították, ugyanakkor ezúttal kevesebb autó áramlott viszsza a piacra az új kocsi vásárlásakor beszámított régiekből. Az is tény, hogy drasztikusan zuhant az import: a tavalyi kilencezer darab harmada a 2008-asnak. Itt is nőtt a készpénzes fizetők aránya: a vevők húsz százaléka rendezte így az ügyletet, ezért a hiteljutalékokból kevesebbet kasszíroztak a kereskedők. (B. J. )

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.