A magasabb adó sem józanítja a magyart

Az ismételt adóemelések után is nagyjából ugyanannyi szeszes ital fogy, mint korábban. A vásárlók az áremelés miatt nemigen szoknak le az élvezeti cikkekről, a ciginél legfeljebb az olcsóbb fajtákra vagy a csempészárura váltanak.

A szilveszteri mulatozás másnapján, január elsején léptek hatályba a cigarettára és szeszes italokra kivetett, megemelt jövedéki adótételek. A nyáron elfogadott adóemeléssel az újévtől a cigaretta adótartalma 8,3, míg a szeszes italoké mintegy 10 százalékkal nőtt. Tavaly nyár közepén már mindkét termékkategóriának nőtt a jövedéki adószintje.

Patay András, a Magyar Dohányipari Szövetség ügyvezető elnöke szerint az ágazat 2008-ban 16 milliárd szál cigarettát forgalmazott, s bár a tavalyi évről még nincsenek végleges adataik, várhatóan 15–15,5 milliárd közötti számot mutat majd a statisztika. Ennek a forgalomcsökkenésnek csak egy része magyarázható a dohányzással szakítókkal, a füstölők egy része az olcsóbb, csempészett cigarettára váltott. Pedig az utóbbi években biztatóan alakult a legális piac – a korábbi 30-ról tavaly 9 százalékra csökkent a csempészáru aránya. A mostani adóemelés kapcsán Patay András arra számít, hogy megáll, illetve ha kismértékben is, de újra nő az adózatlan portéka árusítása.

Az újévi – illetve a korábbi – adótételek árfelhajtó hatásáról nem szívesen nyilatkoznak a gyártók. Ágazati szakértők ugyanakkor úgy látják: a júliusi adónövekedés 40, míg a mostani dobozonként 32–35 forinttal tornássza feljebb az árakat. A júliusi adóemeléskor duplán nőtt a cigaretta ára: a jövedéki adó az áfára rakódik rá, így a jövedéki adószint mellett az áfaemelés önmagában is növelte a jövedéki adó forintosított összegét. Iparági becslések szerint mára a cigaretta kiskereskedelmi árának mintegy 72–75 százalékát teszik ki a különféle adónemek. Az biztos, hogy most is lesz áremelés, a kérdés csak az, hogy a gyártók mikor, milyen ütemben emelnek.

A dohánypiacon már érezhető a nyári adóemelés hatása: úgy tűnik, hogy felgyorsult az átrendeződés a drágább termékekről az olcsóbbak felé. Különösen sokan váltottak a sodrós dohányokra, így mára a hazai dohányfogyasztás 20 százalékát teszik ki ezek a termékek. Iparági vélekedések szerint ez a dohányfajta alul van adóztatva a cigarettához képest, így nagyobb az árelőnye. A dohányfajta térhódítása a gyártók félelmei szerint adóemelési spirálhoz vezethet: a fogyasztók átpártolása a sodrós termékre azt eredményezheti, hogy a költségvetés kisebb árualapból próbálja behozni a betervezett adóbevételt. Ráadásul míg a cigarettánál uniós jogszabályok írják elő, hogy mekkora lehet a termék nikotin- és kátránytartalma, addig a sodrós dohányra ez nem érvényes. Már csak azért sem, mert a fogyasztó annyit tesz a dohányból a papírra, amennyi neki jólesik.

A szeszes italoknál ellenben minimális változást hozott az utóbbi időszak, dacára, hogy a nyári áfaváltozással egy időben e termékkör esetében is emelkedtek a jövedéki tételek: a Nielsen piackutató kimutatásai szerint a 6,3 százalékos nyári jövedéki adóemelés után 14 százalékkal nőtt a whisky, 10 százalékkal a pálinka, 7 százalékkal a vodka és 6 százalékkal a különféle gyomorkeserű termékek fogyasztói ára.

Ugyanakkor Guillemot Katalin, az Auchan szóvivője úgy fogalmazott: sem az adóemelések, sem a válság nem rázta meg az alkoholos italok piacát, így a cégnél tavaly darabszámra és értékre is nőtt a termékkör forgalma. Elsősorban a sör, a pálinka és a keserű termékkör eladásai nőttek, míg a bor inkább a stagnáló kategóriába tartozik. A söröknél a dobozos termékek forgalmazása erősödött, dacára, hogy „fajlagosan” drágább mint az üveges sör.

Hackl Mónika, a Tesco szóvivője szerint az alapvető élelmiszerek piacához képest – a statisztikai adatok szerint nyár óta erőteljes csökkenésnek indultak a élelmiszer-eladások – az alkoholos termékek pia ca alig változott, sőt nőtt az akciós termékek iránti kereslet – amit a fogyasztók úgy is megtalálnak, hogy a kereskedő már kiemelten nem reklámozhatja azt.

Tárazással odázzák el az áremelést

A gyártók egyre nagyobb rutinnal készülnek az áremelésekre: a régi adótartamú készletek felhalmozásával próbálják elodázni az áremelést ideig-óráig. A jövedéki törvény ugyanis megengedi, hogy a korábbi adótartalom szerinti zárjeggyel lássák el a termékeket, márpedig hírek szerint a cigarettagyártók ősszel alaposan bespájzoltak. Becslések szerint akár fél évig is kitarthatnak ezek a készletek. Kereskedői visszajelzések szerint hasonló a helyzet italfronton is: igaz, csak 1-2 hónapra elegendő készletekről hallottunk.

A jövedéki adó emelkedését később követi az árcédulák átírása
A jövedéki adó emelkedését később követi az árcédulák átírása
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.