Visszavenné az állam a Malévot

Kilencmilliárd forint tartozást engedne el a kormány a Malév orosz tulajdonosának, amennyiben az tovább finanszírozza a légitársaság működését. Mindennek alapfeltétele, hogy a magyar állam január végéig többségi részesedést szerezzen a Malévban.

A kormány eltekintene a Malév tulajdonosa, a Vnyesekonombank (VEB) által adott 32 millió eurós, mintegy kilencmilli árd forintos bankgarancia lehívá sától, ha az orosz cég valamilyen formában finanszírozza a légitársaság működését – ez olvasható ki egy kedden megjelent kormányhatározatból, amely kiemelt nemzetgazdasági ér­dekre hivatkozva engedélyezi a privatizációs szerződés módosítását.

Ez azt jelenti, hogy már körvonalazódik a megállapodás a magyar és az orosz állam között arról, miként szerez Magyarország ismét többségi részesedést a légitársaságban. A megállapodás feltétele a követelés elengedésének.

A költségvetés végrehajtásáról szóló törvény szerint a magyar állam nemzetgazdasági érdekből 19 milliárd forint értékben engedhet el fennálló tartozásokat. E jogszabály felhatalmazása alapján a kormány kész lemondani az említett, kilencmilliárdos követeléséről, ha azt az összeget a Malév tulajdonosa középlejáratú, az aktuális eurókamatnál maximum öt százalékkal magasabb kamatozású hitel formájában a légitársaságnak biztosítja. Ezzel gyakorlatilag megoldódna a légitársaság jövő évi működése.

Az oroszok az év folyamán többször is jelezték: csak akkor finanszírozzák a Malévot, ha a magyar tulajdonos is hasonlóan tesz. Minderről hónapok óta tartanak a kormányközi egyeztetések, melyeken eldőlt az is, hogy valamilyen formában az állam részesedést szerez a cégben – csak így finanszírozhatják ugyanis törvényesen a cég működését, s juttathatnak számára tőkét.

A kormányhatározatban említett 32 millió eurós követelés még a 2007-es privatizá ciónál keletkezett. Akkor a Malév nemcsak a magyar államnak, hanem a Magyar Fejlesztési Banknak is tartozott. Utóbbitól felvett hiteleire az állam vállalt garanciát.

Ezek, valamint az állam közvetlen követelései miatt azonban előírták a vevőnek, hogy biztosítson egy 32 millió eurós, azonnal lehívható bankgaranciát. Ezt akkor a VEB megadta a vevő Abramovics fivéreknek, s miután ők tönkrementek a légi közlekedést sújtó csődhullámban, az orosz bank tulajdonába került át a Malév.

Mivel a Malév és tulajdonosai több, a privatizációs szerződésben szereplő kötelezettségüket nem teljesítették, az állam, illetve a képviseletében fellépő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) már többször is fenyegetett a bankgarancia lehívásával.

Áprilisban Tátrai Miklós, az MNV korábbi vezérigazgatója közölte, hogy lehívták a teljes garanciát, ez azonban utólag csak kommunikációs lépésnek fogható fel, hiszen az a pénz azóta sem érkezett meg az MNV számlájára. Már akkor is megfogalmazták: az államnak nem lenne ellenére, ha a pénzt a Malév finanszírozá­sára és feltőkésítésére fordítanák az oroszok. A cég saját tőkéje a legutóbbi beszámolója szerint 14,4 milliárd forint – mínuszban.

Korábban szóba került, hogy az állam a Malév 19 milliárd forintot meghaladó köztartozásait váltaná át tulajdonrészre, erről azonban még folynak a tárgyalások.

A Malév 99,9 százalékos tulajdonosa az AirBridge Zrt. Ebben 49 százalékban részvényes az orosz Vnyesekonombank, míg a többségi rész Költő Magdolna magyar magánszemélyé. Mivel ő nem tud részt venni a Malév tőkeemelésében, azt a VEB egyedül akkor sem tehetné meg, ha akarná, ekkor ugyanis többségi tulajdonossá lépne elő, így a Malév elvesztené az európai uniós repülési-leszállási jogait. Ezért kulcskérdés az állam beszállása, amely azonban törvényesen csak tulajdonosként adhat pénzt a Malévnak.

Ára van annak, hogy az állam ismét beszálljon a bukdácsoló Malévba
Ára van annak, hogy az állam ismét beszálljon a bukdácsoló Malévba
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.