Lázadoznak a szlovák teherszállítók
Több száz szállítmányozó cég tulajdonosa tart ma figyelmeztető tüntetést a szlovák közlekedési minisztérium és a pozsonyi kormányhivatal előtt. Azt szeretnék elérni, hogy legalább fél évre halasszák el az elekronikus útdíj bevezetését, továbbá a kötelező útvám fizetése csak az autópályákra és a gyorsforgalmi útszakaszokra vonatkozzék. Az is a követeléseik között szerepel, hogy az új rendszer bevezetésével kapcsolatos járulékos költségeket ne hárítsák át a fuvarozókra. Ragaszkodnak ahhoz is, hogy csökkenjen a üzemanyagokra kirótt jövedéki adó – ez Lengyelországban jelenleg alacsonyabb, ami versenyképességi szempontból fontos. Egyre több szlovákiai és külföldi cég ottani fuvarozóknál rendeli meg az áruszállítást. Így aztán több szlovákiai fuvarozó már csődközeli helyzetbe került, költségeik jövő évi növekedése pedig végképp ellehetetleníti őket – panaszolták tegnapi tanácskozásukon.
Stanislav Jurikovic, a pozsonyi közlekedési minisztérium szóvivője közölte, hogy az elektronikus útdíj bevezetésének elhalasztására nincs lehetőség. Lubomír Vázny tárcavezető azonban hajlandó fogadni a szlovákiai teherszállító cégek képviselőit.
Lapunk megkeresésére Anton Molnár, a Mol-csoporthoz tartozó pozsonyi Slovnaft petrokémiai nagyvállalat kommunikációs igazgatója elmondta, hogy Szlovákiában jelenleg az üzemanyag árának csaknem hetven százaléka jövedéki adóként és általános forgalmi adóként az államkasszába kerül (a magyar üzemanyag adótartalma az év végi emelésekkel együtt is elmarad ettől). A benzin és a gázolaj ezek nélkül számolt árát tekintve pedig csak három uniós tagországban olcsóbb az üzemanyag, mint Szlovákiában. Jelenleg a 95 oktánszámú benzin átlagos ára 1,172 euró, ebből 0,488 eurócentet tesz ki a jövedéki adó, s ehhez jön még a tizenkilenc százalékos áfa. A gázolajért jelenleg 1,142 eurót kérnek, a jövedéki adó ebben az esetben 0,470 eurócent, plusz áfa.
Szlovákiában a tervek szerint január elsejétől vezetik be az elektronikus útdíjat a 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára, mintegy 2400 kilométernyi útszakaszon. A személyautókra valószínűleg 2013-tól terjesztik ki az új fizetési módot. A szükséges műholdas technológiát 860 millió eurós ráfordítással építették ki. A 3,5 tonnát meghaladó összsúlyú teherjárművek, illetve azok, amelyek több mint kilenc személy szállítására alkalmasak, 6,3–20,9 eurócent között fizetnek majd egy kilométer használatáért, az út, illetve a jármű típusától függően. Az érintett járművek vezetőinek úgynevezett fedélzeti egységet (OBU) – kell vásárolniuk vagy bérelniük, amelynek mozgását GPS-alapú nyomkövető rendszerrel figyeli a szolgáltató. A bliccelőket 2655 euróig terjedő bírság fenyegeti.
A járművek regisztrálása novemberben kezdődött, ám az adminisztrációs csúcsforgalom az új esztendő első napjaiban várható. Emiatt január elején közlekedési dugók alakulhatnak ki a szlovákiai határátkelőhelyeken.