Ferihegy még olcsón megúszta

Öt százalékkal csökkent az idén a Ferihegyi repülőtér utasforgalma, azaz üzemeltetőjénél, a Budapest Airport Zrt.-nél is jelentkeztek a légiközlekedés globális válságtünetei. Igaz ugyanakkor, hogy a környező repülőterekhez képest Ferihegy viszonylag olcsón megúszta.

A tavalyi 8,4 millió utas helyett az idén nyolcmilliót szolgált ki a repülőtér. Ezzel szemben a prágai Ruzyne tavaly 12,6 millió utast fogadott, s az előrejelzések szerint az idei adat 10 százalékkal lesz alacsonyabb. Bécsben csak kilencszázalékos visszaesést várnak. Érdekes, hogy Bécs esetében 2009 első tíz hónapjában 9,5 százalékkal csökkent az Európán belüli utazások száma, míg a közel-keleti és az arab térségbe hat százalékkal többen váltottak jegyet.

Ferihegy bővítése a nyári fázisban
Ferihegy bővítése a nyári fázisban

Egy-egy repülőtér forgalma döntően az oda járatokat üzemeltető légitársaságoktól függ, különös tekintettel azokra, amelyek bázisként használják az adott repteret (Így Bécsben az Austrian Airlines, a SkyEurope, vagy épp a flyNiki, Prágában a CSA, a WizzAir és a SkyEurope, míg Magyarországon a Malév és a Wizz-Air). Nem véletlen tehát, hogy a SkyEurope idei csődjét megérezte Bécs és Prága is, hiszen a szlovák légitársaság jelentős kapacitásokat kötött le a két városban, akárcsak a 2,2 milliós utasforgalmú pozsonyi Stefanek repülőtéren. Budapestről azonban már korábban kivonult a szlovák fapados.

A Sky bedőléséből Ferihegy jól jött ki: sok utas választotta Budapestet, mivel az Easyjet, a Malév és a Wizzair is kedvezményes jegyeket kínált a Sky-Europe-tikettel rendelkező utasoknak. Ráadásul, a Sky nálunk nem hagyott maga után óriási illetéktartozást, mint ahogy tette azt a szomszédos repterekkel.

A „mindössze” ötszázalékos utasszámcsökkenésben a Malév marketingstratégiájának is szerepe van: a gondokkal küszködő magyar légitársaság új vezetése agresszív árpolitikát hirdetett, s így a Malév azon kevés légitársaság között van a világon, amelyik utasszámát növelni tudta – az eredményét azonban nem.

A Budapest Airport vezetői jóleső érzéssel nyugtázhatják az európai átlagnál jobb utasforgalmi eredményeket, annál is inkább, mert az idén rengeteg fejlesztést hajtottak végre: júniusban indult a 62 milliárdos új terminálépület, a Sky-Court építése, kétmilliárd forintos EU-támogatással. A 2012-ben befejeződő beruházás eredményeként 28 utasbiztonsági csatornával, 50 határátlépő ponttal, 21 beszállókapuval, 80 utasfelvételi pulttal és 16 önkiszolgáló jegykezelő automatával bővül az utasforgalom felgyorsítását szolgáló infrastruktúra.

Az építkezés kezdete előtt tíz új repülőgép-parkolóhelyet alakítottak ki a terminál közelében az építkezés miatt ideiglenesen kieső utashidak és parkolóhelyek pótlására. A 80 ezer négyzetméteres különleges betonfelület 4,4 milliárdba került. Év elején egymilliárd forintért felújították a két kifutópálya teljes világítását is, amelyek így jobb tájékozódást biztosítanak a leszálló gépek pilótáinak.

Lezárult az eljárás

Elegendő vagyon híján lezárták a SkyEurope ellen indított csődeljárást – derül ki a szlovák kereskedelmi közlöny keddi számából. A szlovák fapados légitársaság júniustól csődvédelem alatt működött, majd szeptember 9-én megindult a felszámolás, mert a bécsi és a prágai repülőterek megtagadták a társaság gépeinek kiszolgálását. A repülőtereknek mintegy 10 millió euróval maradt adós a légitársaság. Az eljárás megindításakor mintegy 280 ezer eladott, de már igénybe nem vehető jegy maradt a vásárlók nyakán. A társaság mintegy 500 alkalmazottja pedig ki nem fizetett bérek miatt maradt hoppon.

Ezzel szemben a SkyEurope aktívái 5,7 millió euró körüliek, és többnyire utazási irodákkal szembeni behajthatatlan követelésekből állnak. A légitársaság vezetősége ellen nyomozást indított mind a szlovák, mind az osztrák államügyészség. Ausztriában csalárd csőd és az értékpapírtörvény megsértésének gyanújával nyomoznak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.