Brutális üzemanyagár-emelés

Szerdától 6, illetve 4 forinttal emelkedik a benzin, illetve a gázolaj ára, amit a Mol a nemzetközi árváltozásokkal magyaráz. Ám ezzel még nincs vége az áremeléseknek, mert szombattól, azaz január elsejétől a benzin további bruttó 14, a gázolaj pedig bruttó 9 forinttal kerül többe – ám ezúttal nem a piac, hanem a jövedéki adó emelése miatt. A két árváltozás folytán tehát az új év elején 20 forintos benzin-, illetve 13 forint körüli gázolajtarifa-emelkedéssel szembesülnek az autósok. Ez a mostani árakra vetítve 6, illetve 4 százalékos egyszeri drágulás. Forrásaink szerint január elsejétől a benzintarifa 314 forintra ugrik – a Moltól független kormánydöntés miatt –, a gázolajért pedig már 309 forintot kérhetnek.

Így belföldön ismét közel kerülünk a két termék – de különösen a benzin – valaha mért legmagasabb árszintjéhez. Pedig a tavaly mért 315-ös benzinár- és 335-ös gázolajárcsúcs egyértelműen az akkori nemzetközi olajárrobbanásra volt visszavezethető. Most viszont a nemzetközi olajár kevesebb mint fele a tavalyinak. Eközben a forint a friss kimutatások szerint az év egészében mindössze fél százalékot gyengült a dollárhoz képest. Idetartozik, hogy a KSH kimutatása szerint idén az általános inflációt kiemelkedő mértékben emelték a hazai üzemanyag-tarifák.

Noha a Medgyessy- és Gyurcsány-kormány láthatólag óvakodott az üzemanyagok állami adómértékének növelésétől, idén már rájárt a rúd az autósokra.

Az év közepén a termékek általános forgalmi adója a többivel együtt 20-ról 25 százalékra nőtt, és a két termékbe épített – literenként mintegy nettó 100 forintos – jövedéki adó az év közepén szintén emelkedett több mint 6 forinttal. Ezután már a nemzetközi energiaárak is emelkedésnek indultak az évtizedes mélypontról, ami most egy dupla emelésben régóta nem látott egyszeri drágulást eredményez.

A magyar jövedéki adómérték az Európai Unióban közepesnek tekinthető. Ugyanakkor a szomszédos Romániában sokkal alacsonyabb, és a nem uniós szomszédaink közül Ukrajnában is jóval olcsóbb mindkét termék. Szakértők szerint a környező országok esetleges adóváltozásainak tükrében ismét felerősödhet a benzinturizmus – azaz inkább a határon túl, alacsonyabb áron tankolják tele az autókat, kamionokat, ami adóbevétel-kiesést jelent a büdzsének.

Az üzemanyagár egyébként rendkívül „rugalmatlan”: a magas tarifa semmiben nem befolyásolja az autósokat, pusztán emiatt nem hagyják parkolni a kocsit. A keresletre leginkább az általános gazdasági helyzet hat. Az idén a hazai üzemanyagárak a nemzetköziekkel együtt csökkentek: ez év elején még közel 100 forinttal kevesebbet kellett fizetnünk minden liter benzinért. Mindeközben – a Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatása szerint – az első háromnegyed évben a benzin iránti kereslet 2 százalékkal csökkent, a gázolajé pedig 4 százalékkal nőtt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.