Brutális üzemanyagár-emelés
Így belföldön ismét közel kerülünk a két termék – de különösen a benzin – valaha mért legmagasabb árszintjéhez. Pedig a tavaly mért 315-ös benzinár- és 335-ös gázolajárcsúcs egyértelműen az akkori nemzetközi olajárrobbanásra volt visszavezethető. Most viszont a nemzetközi olajár kevesebb mint fele a tavalyinak. Eközben a forint a friss kimutatások szerint az év egészében mindössze fél százalékot gyengült a dollárhoz képest. Idetartozik, hogy a KSH kimutatása szerint idén az általános inflációt kiemelkedő mértékben emelték a hazai üzemanyag-tarifák.
Noha a Medgyessy- és Gyurcsány-kormány láthatólag óvakodott az üzemanyagok állami adómértékének növelésétől, idén már rájárt a rúd az autósokra.
Az év közepén a termékek általános forgalmi adója a többivel együtt 20-ról 25 százalékra nőtt, és a két termékbe épített – literenként mintegy nettó 100 forintos – jövedéki adó az év közepén szintén emelkedett több mint 6 forinttal. Ezután már a nemzetközi energiaárak is emelkedésnek indultak az évtizedes mélypontról, ami most egy dupla emelésben régóta nem látott egyszeri drágulást eredményez.
A magyar jövedéki adómérték az Európai Unióban közepesnek tekinthető. Ugyanakkor a szomszédos Romániában sokkal alacsonyabb, és a nem uniós szomszédaink közül Ukrajnában is jóval olcsóbb mindkét termék. Szakértők szerint a környező országok esetleges adóváltozásainak tükrében ismét felerősödhet a benzinturizmus – azaz inkább a határon túl, alacsonyabb áron tankolják tele az autókat, kamionokat, ami adóbevétel-kiesést jelent a büdzsének.
Az üzemanyagár egyébként rendkívül „rugalmatlan”: a magas tarifa semmiben nem befolyásolja az autósokat, pusztán emiatt nem hagyják parkolni a kocsit. A keresletre leginkább az általános gazdasági helyzet hat. Az idén a hazai üzemanyagárak a nemzetköziekkel együtt csökkentek: ez év elején még közel 100 forinttal kevesebbet kellett fizetnünk minden liter benzinért. Mindeközben – a Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatása szerint – az első háromnegyed évben a benzin iránti kereslet 2 százalékkal csökkent, a gázolajé pedig 4 százalékkal nőtt.