Kevesebb meglepetés, több vendégjárás

A meglepetésnek szánt ajándékok helyett a társasági élet felé kezd eltolódni a karácsonyozás Magyarországon – a többi között ez derült ki a Népszabadság részére hagyományosan elkészített év végi Medián-felmérésből.

A karácsonz előtti hetekben minden hatodik ember nagyon sokat gondol a közelgő ünnepekre, és alig néhányan vannak, akiknek szinte eszükbe sem jut a karácsony.

A fenyőfa az idén nem lesz kisebb
A fenyőfa az idén nem lesz kisebb

Az öt évvel ezelőtti adatokhoz képest most kevesebben állították, hogy már hetekkel korábban sokat vagy nagyon sokat járt az eszükben az ünnep, de a felnőttek kétharmada – legalábbis gondolatban – az idén is már december elején elkezdett készülődni a karácsonzra.

A gazdasági válság ellenére a legtöbben (tízből hatan) örömmel várják az ünnepet, és a sok tennivaló és kiadás miatt szorongók aránya sem változott a válság előtti utolsó „békebeli” karácsonyhoz képest. Az ünnepi készülődés még azokat is örömmel tölti el, akiket jobban sújt a pénzügyi válság, például devizahitelük megnövekedett terhei miatt.

Öt évvel ezelőtt vizsgálta a Medián legutóbb, ki milyen stratégiát választ az ajándékozásban, és ahhoz képest elég nagy változásról árulkodnak a mostani adatok. Akkor a legtöbben igyekeztek meglepetést szerezni szeretteiknek (a megkérdezettek több mint fele), és viszonylag kevesen voltak (minden hatodik ember), akik előre megbeszélték a megajándékozottal, hogy mit vesznek neki.

Mostanra jelentősen megnőtt azoknak az aránza, akik biztosra szeretnének menni: minden negzedik ember előre megbeszéli az érintettekkel, mit ajándékozzon nekik, és már csak tízből négzen kockáztatják meg a meglepetésszerű ajándékokat.

A megkérdezettek átlagosan öt-hat embernek vesznek ajándékot, és az erre elkölteni tervezett pénz 35 ezer forint. Az összeg évek óta nagyjából ugzan en nzi, az infláció ellenére sem növekedett, ami a fogzasztási kedv és lehetőség korlátait jelzi.

A fenzőfán láthatóan nem spórolunk: tíz megkérdezettből kilenc ember otthonában állítanak fát, ami átlagosan mindössze öt centiméterrel lesz alacsonyabb a 2004-esnél (135 centiméter), de a válság előtti utolsó évhez viszonzítva nincs változás. Minden második ember kivágott fát, minden negzedik műanzagot fog feldíszíteni.

Persze az korántsem biztos, hogy a megfogalmazott tervek mind megvalósulnak: az emberek költhetnek többet is annál, mint amennyit elterveztek, de az is kiderülhet, hogy mégsem engedhetnek meg maguknak annyit, mint szerettek volna.

A kérdezés idején a válaszadók 93 százaléka azt állította, hogz elegendő pénzt tudott félretenni a karácsonyi ajándékokra és a teljes ünnepi előkészületekre, és mindössze 60 százalékuk mondta, hogy ismerőstől fog kölcsönkérni, vagy hitelt vesz fel. A válság előtti utolsó, 2007-es ka rácsonyhoz képest ebben sincs változás.

Miközben némelyek valószí nűleg kevesebbet költenek vagz kevesebb ismerősüknek vásárolnak ajándékot, az biztos, hogy a korábbinál többen vannak azok, akik társaságban szeretnék tölteni az ünnepeket. Az emberek többsége (tízből nyolc) otthon lesz ugyan 24-én este, a 2004-es adatokhoz képest azonban többen mennek vendégségbe.

Öt évvel ezelőtt még alig minden nyolcadik ember mondta azt, hogy karácsony este barátokkal, ismerősökkel, különélő rokonokkal lesz, az idén viszont már minden hatodik válaszadó ezt tervezte. Ennek hátterében – a társaság öröme mellett – anyagi megfontolások is meghúzódhatnak.

A felmérést 2009. december 4-e és 7-e között készítette a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet az ország felnőtt népességét reprezentáló 1200 fő személyes megkérdezésével. A minta kisebb torzulásait a kutatók a KSH adatait felhasználva, súlyozással korrigálták, így az jól tükrözi a szavazókorú lakosság településtípus, nem, életkor és iskolai végzettség szerinti összetételét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.