Betemette a hó a kereskedők aranyvasárnapját
Nem mondhatnánk, hogy az égiek a kereskedők kedvében jártak: az elvileg éves kiskereskedelmi forgalmi csúcsnak számító aranyhétvégén a lapos pénztárcák mellett a nagy mínuszok és a hóvihar is hűtötte a vásárlási kedvet. Pedig a szakmát a korábbi időszak sem kényeztette el: 2007 elejétől a kormányzati megszorító intézkedések, majd az élelmiszerárrobbanás miatt folyamatosan esett a forgalom, és idén nyártól a válság nyomán megugrott munkanélküliség miatt minden eddiginél nagyobb ütemben csökkentek az eladások. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn közzétett legfrissebb adatai szerint idén októberben az ilyenkor megszokott lassú emelkedés helyett gyakorlatilag zuhant a forgalom: az eladások a tavaly is megrogyott októberi forgalomhoz képest is 7,5 százalékkal estek vissza. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) prognózisa szerint a karácsony persze az idén sem marad el, legfeljebb a négyöt évvel ezelőtti szinten fognak költeni a vásárlók. Így a tavaly decemberi 856 milliárd forint forgalommal szemben jó, ha 800-810 milliárd forintot eléri majd az ünnepi bevétel.
A szombati hóvihar gyakorlatilag elkergette a vásárlókat az utcákról, az idő csak vasárnapra engedett fel annyira, hogy a többség el tudott indulni a szokásos bevásárlókörútjára. Az utcákon toporgó árusok szerint azonban ez már gyakorlatilag mindegy: a szezont így is, úgy is megette a fene.
Nem volt aranyvasárnap – ingatja a fejét a Vörösmarty téri kézművesvásár bodegájában árusító fazekas – idén ez elmaradt. Tavaly az utolsó egy hét, különösen a tavasziasan napsütéses aranyvasárnap végre meghozta a várva várt rohamot, most viszont a turisták is érezhetően kevesebben voltak, a hazaiak pedig kevesebbet tudnak elkölteni. Igyártó Gabriella, a vásárt szervező Népművészeti Egyesületek Szövetségének (NESZ) ügyvezető igazgatója azt mondja, eddig vegyes visszajelzéseket kaptak a kézművesektől: volt, aki panaszkodott, míg mások az idén is jó boltot csináltak a téren. Tény, hogy az időjárás sem volt az igazi, és érezhetően kevesebb pénzük van az embereknek a vásárlásra, így jobban fogytak az aránylag olcsóbb termékek. (Az utcai árusok szerint korábban ki lehetett szúrni az adóellenőröket arról, hogy rendre feltűnően kis értékben vásároltak. Az idén azonban sutba dobhatták bölcsességüket. )
A bevásárlóközpontokba áramló tömeg vasárnap délután a korábbi évek vásárlórohamaira emlékeztetett – a bevásárlókosarakon azonban látszott, hogy valószínűleg kevesebb az eladott portéka. A Media Marktban úgy tűnt, a praktikum győzött a szórakozás fölött: a konyhai háztartási kisgépek tűntek fel leggyakrabban a kasszánál, ami persze azt is jelentheti, hogy a vásárlók az idén azt vették meg ajándékul, amit egyébként is megvettek volna – év közben. Szántó Balázs, a cég koncepciómenedzsere szerint a húzótermékek azért az idén is az LCD tévék voltak, (ezen belül a LED technológiás készülékek), illetve a Blu-ray – különösen, hogy itt az áresés éppen karácsony előtt érte el azt a lélektani szintet, ami után beindult a tömeges vásárlás. Szánthó szerint a válság letisztította a piacot: mivel a vásárlók jobban meggondolják, mire adják ki a pénzüket, a jó nevű márkák sokkal keresettebbek, mint a korábban.
A megkérdezett kereskedelmi láncok szóvivői kevésbé voltak közlékenyek – igaz, még nem ért véget a karácsonyi szezon, és éppenséggel megszokott jelenséggé vált, hogy a vásárlók az utolsó pillanatra időzítik vásárlásaikat. A KSH-adatokból kiderül, hogy októberben az élelmiszerek forgalmában 5,5 százalék, a karácsonyi szezonban főszerepet játszó vegyes iparcikkeknél pedig 25,6 százalékos volt a visszaesés 2008-hoz képest. A Tescónál úgy látják, tudják hozni a tavalyi szintet. Hackl Mónika szóvivő szerint ehhez jelentős mértékben akciózni kellett, illetve kiegészítő szolgáltatásokkal is becsalogatni a vásárlókat. Az üzletláncban a játékosztályon külön játéktanácsadók várták a vásárlókat, a beragadt áruhitelezést pedig azzal próbálta fellendíteni a cég, hogy egy hitelintézet helyett – eddig a Cetelem volt a Tesco partnere – egy hitelbrókercéggel szerződött, így a vásárlóknak különféle áruhitelek válogathatnak.
Az egyelőre kérdés, mekkora viszszaesést hoz az év az ágazatnak, de az bizonyos, hogy többszöröse lesz a tavalyi 1,9 százalékos csökkenésnek: az első három negyedévben elköltött 1900 milliárd forint eddig 7,1 százalékos forgalomcsökkenést jelent a 2008-hoz képest, ugyanakkor szakmai vélekedések szerint ennél nagyobb is lehet a csökkenés.