Adásvétel csak okirattal
Erre valószínűleg nemigen akadt példa, és mindenki kötött valamilyen adásvételi szerződést, ám annak tartalmát – bár az interneten is elérhetők „formanyomtatványok” – ki-ki saját tetszése szerint határozhatta meg. Az ilyen dokumentumokban szerepel a vételár, a megtekintett és kipróbált állapot, valamint az eladó felelősségének – amúgy jogilag kétséges – kizárása például a rejtett hibák tekintetében.
Jövőre azonban változik a helyzet: kormányrendelet határozza majd meg, hogy a nyilvántartásba bejegyzett jármű tulajdonjogában bekövetkezett változások bejegyzéséhez milyen dokumentumot kell beterjeszteni. A közlekedési igazgatási hatóságok eljárásaiban számos probléma jelentkezett ugyanis amiatt, hogy az érintetteket nem kötelezte jogszabály arra, hogy írásos formában rögzítsék az ilyen jogügylet tárgyát és célját.
A hatóságot nem érdekli, hogy az autó mennyiért cserélt gazdát, de az sem, hogy azt a vevő valóban megtekintette és kipróbálta-e – aki ezt nem teszi meg, amúgy is magára vessen. A hivatal csak arra kíváncsi, hogy ajándékozásról vagy adásvételről van-e szó, emellett tudni akarja a jármű és a hozzá tartozó okmányok, illetve a felek adatait, valamint a jogügylet hatálybalépésének időpontját.
Az eladónak és a vevőnek ugyanakkor arról is nyilatkoznia kell, hogy ismeri a bejelentés nyilvántartásba történő bejegyzéséhez fűződő joghatásokat, valamint a bejelentés elmaradásának, illetve bejelentési kötelezettség késedelmes teljesítésének jogkövetkezményeit. Ezek közül a legkínosabb, hogy a hatóság egyszerűen kivonja a forgalomból az autót, ha nem tisztázott, aktuálisan ki annak tulajdonosa. Azután lehet a járművet újabb vizsgára vinni.
A tranzakciót 2010-től teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni, ami azt jelenti, hogy az érintettek saját kezűleg maguk írják a szerződést – ami két fél esetén nehezenkeresztülvihető –, vagy azt két tanúval aláíratják, esetleg ügyvéddel ellenjegyeztetik.
Az adásvételhez a felek többnyire eddig is szereztek tanúkat, ám érdemes ügyelni arra, hogy míg eddig 15, jövőre már csak öt munkanap áll rendelkezésre a változás bejelentéséhez. Az üzemben tartó bejelentése, illetve az üzemben tartó személyében bekövetkezett változások esetén is hasonló szabályok érvényesülnek.
Változások leltára
Januártól megszűnik a zöldkártya, változik a műszaki vizsgáztatás, a gépjárművek értékesítésének, elajándékozásának szabályai és az autóbontók működésének feltételei.
E sokakat érintő változások hátteréről, az új szabályozás gyakorlati kérdéseiről szól a Népszabadság december 28-án megjelenő Műszaki vizsga című melléklete.