Megszűnik a zöldkártya, mégis tisztább lehet a környezet?

Jövőre a számítógép dönti majd el a gépkocsikról a műszaki vizsgán, hogy állapotuk megfelel-e az előírásoknak. Megszűnik a zöldkártya. Nemcsak azért, mert Európában nincs hozzá hasonló, hanem azért is, mert nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, viszont sok bosszúságot okozott az autósoknak. Az intézkedésektől a Nemzeti Közlekedési Hatóság azt reméli, javul majd a hazai autó park műszaki állapota, és visszaszorul a korrupció.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) reményei szerint a gépjárművek jövőre bevezetendő új vizsga- és környezetvédelmi felülvizsgálati rendjétől azt reméli: javulni fog az elöregedett és legendásan elhanyagolt hazai autó park átlagos műszaki állapota, és visszaszorul az ágazatban jelen lévő korrupció. A változások lényege, hogy a jövőben gyakorlatilag nem lesz mérlegelési joguk a vizsgabiztosoknak az autó műszaki állapotát illetően. A vizsgálatot támogató számítógépes programok „döntik majd el”, hogy egy autó megfelelt-e az előírásoknak, vagy sem.

Néhány éve még egy rossz állapotban lévő autó tulajdonosa, ha kocsija „megbukott” a vizsgán, minden további nélkül megtehette, hogy átment a szomszéd megyébe, és újra próbálkozott. Nemhogy informatikai kapcsolat nem volt az egyes közlekedési felügyelőségek között, még közös nyilvántartásuk sem. Majdhogynem minden felügyelőség más-más fajta szoftvert használt, így csak a papíralapú nyilvántartások átnyálazása esetén derülhetett volna ki, hogy egy autót néhány órán belül több helyen is megpróbáltak levizsgáztatni. De még akkor sem történt volna semmi, ha ez kiderül. Az egyes felügyelőségek más-más technológiát alkalmaztak, eltérő módszertani útmutatókat követtek, és még a vizsgabiztosok számonkérése is eltérő volt. Így akár „jogszerű eljárás keretében” is megtörténhetett, hogy az egyik helyen nem megfelelő autó forgalmi engedélyét a másikon minden további nélkül meghosszabbították.

Ennek a gyakorlatnak vetett véget a Nemzeti Közlekedési Hatóság közúti közlekedési információs rendszere, a KÖKIR. A hatóság immár valamennyi műszaki vizsgáztatásra jogosult partnerével közvetlen számítógépes kapcsolatban áll, így nemcsak azt látja, ha ugyanazt az autót rövid időn belül több helyen is megkísérlik levizsgáztatni, hanem azt is, ha valahol eltérnek a vizsgaprotokolltól.

Mivel nem minden forgalombiztonságot veszélyeztető tényező mérhető műszeresen – például a kipufogó korróziója, a futómű „lógása” és a fékcsövek elöregedése is ilyen, mérhetetlen hiba lehet, ezért a jövőben a vizsgán fotókkal kell dokumentálni az autó állapotát. Így a jövőben senki nem védekezhet majd ezzel egy közúti ellenőrzés során, hogy az autója most ment át a műszaki vizsgán, s ha ott megfelelt, ugyan miért nem hagyja továbbmenni a rendőr vagy az NKH ellenőre? És annak is nyoma marad, ha valaki – szabálytalanul – az eredeti piros indexburáival viszi vizsgára a tengerentúlról vásárolt autóját. (S persze az is, ha ezt az autót a vizsgaállomás átengedte.)

A cél egyfelől az, hogy a forgalomban csak kifogástalan járművek vehessenek részt. Másfelől a korrupció visszaszorítása. Mert ma széles körben beszélik, hogy a roncsautókkal hol érdemes próbálkozni, melyek azok a vizsgáztatóhelyek, ahol némi csúszópénz fejében – bármilyen állapotban is van az autó – garantáltan átmegy a vizsgán. Egy jó nevű márka hivatalos márkaképviselete épp ezért örül a szigorításnak. Tisztul majd a piac, még akkor is, ha a bevezetés előtt álló intézkedések között is van olyan, ami viszonylag könynyen kijátszható.

Ez utóbbi állítás igazságtartalmát a hatóság sem vitatja, ám mint mondják, az elmúlt években elkészült több olyan speciális program, amelyek képesek kiszűrni a gyanús eseteket. Sőt, a hatóságnak arra is joga és lehetősége van, hogy a frissen műszaki vizsgázott autókat pótvizsgára rendelje. És már nincs messze az az idő, amikor elég lesz egy-két nyilvánvalóan hamis vizsgaeredmény is a „csaló” vizsgahely engedélyének időleges vagy végleges visszavonásához.

A hatóság ugyanakkor arra (is) törekszik, hogy egyszerűsítse az autósok életét. Újabb lépéseket tettek az egyablakos ügyintézés felé, hogy a jövőben a sikeres műszaki vizsga után helyben minden papírmunka elintézhető legyen, és az autótulajdonosoknak ne kelljen más hatóságnál még egyszer sorba állniuk.

Megszűnik a zöldkártya. A környezetvédelmi felülvizsgálat nem, csak a jelenlegi zöldkártyarendszer. Európában a magyarországi gyakorlat e téren egyedülálló. Nincs még egy olyan ország, ahol egy vadonatúj autót kétévesen környezetvédelmi vizsgára kellene vinni, miközben a műszakija még két évig érvényes. A jövő évtől nálunk is a műszaki vizsga keretében ellenőrzik majd az autók károsanyag-kibocsátását. Ez azt jelenti, hogy ha egy autónak január elseje után jár le a zöldkártyája, de még érvényes a műszakija, azt már nem kell környezetvédelmi vizsgálatra vinni. Környezetvédelmi szempontból az autó „érvényes” marad.

A közlekedési hatóságnál lapunknak elmondták, hogy az elmúlt években számtalan visszaélésre derült fény, amelyek kétségessé tették, hogy a zöldkártyarendszer beváltja, beválthatja-e a hozzá fűzött reményeket. Ma már 20-30 ezer forintért kapható a piacon olyan elektronikus szerkezet, úgynevezett műmotor, amely képes bármelyik autótípus motorműködésének paramétereit szimulálni. Azaz akkor is megkaphatja az autó a zöldkártyát, ha ott sem volt a vizsgálaton. Megtörtént, hogy egy autó papíron akkor kapta meg az újabb két évre szóló környezetvédelmi megfelelőséget igazoló kártyát, amikor ténylegesen Olaszországban járt vele a tulajdonosa. Gyorshajtáson tetten érték, lefotózták, és a felvétel valahogy eljutott a magyar hatóságokhoz.

Nem kivételes esetről van szó. Az időszakos környezetvédelmi felülvizsgálatokon az autók alig másfél százaléka akad fenn a rostán. A Nemzeti Közlekedési Hatóság szúrópróbaszerű ellenőrzésein – például, amikor egy-egy akció keretében valamelyik úton minden autót megállítanak, és megvizsgálják a kipufogógáz összetételét – 100 gépkocsiból 30-40 megbukik.

Olajcsere, még kézivezérléssel
Olajcsere, még kézivezérléssel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.