Biztonságos internetezés gyermekeknek!

– Nemrég megvettük a gyereknek a hőn áhított mobiltelefont, de már megbántam. Két napja sem volt meg, amikor a tízéves fiam mobilján azt láttam, hogy egy bikinis modell a háttérképe – panaszkodik a mobilszolgáltató ügyfélszolgálatán az alig negyvenéves jogász, István. Halkan dünnyögi magában, hogy bizonyosan nem fog engedni a gyermeki önkénynek, amikor a következő multimédiás telefonra rámutatnak a porontyok, elégedjenek meg a szülők levetett mobiljaival!

– Pedig még egy alap internetes csomagot is előfizettem a gyerkőcnek, hogy kihasználhassa a telefon megfelelő funkcióit, de úgy látszik, ezzel több rosszat cselekedtem, mint jót. A telefon mindig nála van, s folyamatos internetkapcsolat mellett nem tudom felügyelni, mit csinál a srác. Nem azzal van a baj, hogy mit néz meg, hanem azzal, hogy nem tudom neki elmagyarázni a dolgokat, amikor olyat lát, amihez még kicsi. Ez pedig rossz hatással van a személyiségére – magyarázza az öntudatos apuka.

Mintha csak egy fogadóórán ülnénk: Krisztina, a negyvenes újságíró hölgy arról panaszkodik, hogy egy tartalomszolgáltató céggel hetek óta kötélhúzásban van, mert a 16 éves fia le szeretett volna tölteni egy tévéreklámban látott vicces háttérképet. A reklám azonban megtévesztő volt: azzal az egy SMS-sel a fiú egy heti öt darab háttérképet tartalmazó csomagra fizetett elő, s minden egyes fogadott képüzenet után ötszáz forintot vonnak le a feltöltőkártyájáról. Most persze a szolgáltatást csak nagy nehézségek árán lehet lemondani, így hamar lemerül a gyermek kártyája.

– Ha a gyerek idősebb lettvolna, nem vezethették volna meg ilyen egyszerűen! Nem az a pár forint számít, hanem az, nem tudtunk arról, hogy ezekért fizetni kell. A gyereknek azért van mobilja, hogy ha késik, haza tudjon szólni, esetleg a buszon hallgathasson zenét!

– mondja az édesanya. Persze ez sem feltétlen jó – veszi át a szót egy nagymama, aki hónapok múltán szembesült azzal, hogy 12 éves leányunokája milyen számokat hallgat. – Semmi bajom sem volt ezekkel a külföldi zenékkel aranyom, egyik-másik még nekem is tetszett, pedig én aztán már tényleg kinőttem a rock and rollból. Ügyet sem vetettem arra, hogy a kislány mi mindent tölt le a netről, mígnem a múltkor csak kíváncsiságból rákérdeztem, miről is szólnak ezek a jól csengő refrének. Mikor meghallgattam az unokám fordítását, magam is elpirultam! – meséli a történetét Aranka néni.

A történeteket dr. Leopold Istvánné fizikatanár fejeli meg, aki több szülőnek segített megfejteni, miért romlik a gyermekek tanulmányi eredménye. Korábban megkérte a szülőket, hogy engedjék a gyermeküket számítógéphez, mert néhány fizikai példát annak segítségével kell megoldani a csoportnak, ám a szülők csakhamar panaszkodni kezdtek, hogy más tantárgyakból romlanak a dolgozatok jegyei, különösen a fiúknál. Hamar kiderült, hogy az ifjú urak túlesvén a fizikapéldán, kíváncsiságukat kielégítendő, „felnőtteknek szóló” honlapokat látogattak, s bizony kevés idejük maradt az irodalom tanulására. A pedagógus azonban az internetet hívta segítségül, s rá is talált az ingyenesen használható gyermekzár-szolgáltatásra: a Vodafone biztonságos kommunikációt biztosít az ügyfeleinek, s kiemelt figyelmet fordít a gyermekek védelmére is. 2007 óta elérhető az ingyenes gyermekzárszolgáltatás, amellyel a szülők megvédhetik gyermeküket a nem kívánt tartalmaktól. Segítségével nem elérhetők a gyermekek számára nem javallott tartalmak, míg mobilinternet használata esetén csak az engedélyezett oldalak látogathatja meg a fiatal internetező, amennyiben a gyerekzár „aktív”. Utóbbiak listáját a Vodafone civil szervezetekkel közösen dolgozta ki – ez folyamatosan megtekinthető a www.vodafone.hu honlapon.

A gyermekzár aktiválásával az emelt díjas hang- és üzenetküldő szolgáltatások sem elérhetők.

A Vodafone gyermekzár-szolgáltatás bekapcsolása

  • SMS-ben: Küldje a GYZAR szót díjmentesen a 1270-re!
  • Az Online Ügyfélszolgálaton keresztül
  • Márkaboltban

A Vodafone gyermekzár-szolgáltatás kikapcsolása csak ügyfélbiztonsági kóddal védett csatornákon lehetséges:

  • Az Online Ügyfélszolgálaton keresztül
  • A 1270-es ügyfélszolgálati számon
  • Márkaboltban

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.