Nagyobb védelem az ügyfeleknek
A legnagyobb figyelmet a teljes hiteldíjmutató (THM) korlátozása kapta. Az eredeti javaslat szerint a kormány a mindenkori jegybanki alapkamat (jelenleg 6,5 százalék) tízszeresében maximálta volna a THM-et, egy múlt héten elfogadott szocialista módosító azonban ezen úgy változtatott, hogy egy ügyfél egy pénzintézettől évente legfeljebb egy olyan hitelt vehet fel, melynek hiteldíjmutatója meghaladja a 65 százalékot. A PM benyújtott egy javaslatot, amely az egy évnél rövidebb futamidejű hiteleknél a mindenkori jegybanki alapkamat hússzorosánál, míg az éven túli szerződések esetében a tízszeresénél húzná meg a THM-plafont. A képviselők azonban nem támogatták a kormány elképzelését.
A képviselők szintén a múlt héten fogadták el azt a Horn Gábor (SZDSZ) által előterjesztett passzust, amely a jelenlegi gyakorlathoz képest keményen megkurtítja a kártyakibocsátó és -elfogadó bankok közötti jutalék – interchange díj – mértékét. A kormány ezt kivette volna a törvényjavaslatból, a parlament azonban nem támogatta az erről szóló módosítót.
Mégis spórolnak a közlekedésen
Hétfőn elfogadta a parlament a közösségi közlekedést érintő törvénymódosító javaslatokat, így megvalósulhat az ágazat átalakítása, amivel 40 milliárd forintot spórolhat a kormány. Korábban szocialista képviselők – élükön Szili Katalin volt házelnökkel – mondtak nemet a módosítási elképzelésekre, ám később ezt úgy magyarázták, hogy csupán félreértésről volt szól. A törvénymódosítások után lehetőség nyílik a vasúti finanszírozás átalakítására, megszűnhetnek a párhuzamosságok a szolgáltatók járatai között, és a regionális menetrendekben a vasúti és a közúti személyszállítást helyi szinten lehet összehangolni. A költségvetés is számolhat a 40 milliárddal.
l Sólyom László köztársasági elnök véleményezésre megküldte az Alkotmánybíróságnak a PSZÁF elnökének rendelkezésalkotási hatásköréhez kapcsolódó módosításáról szóló törvényt.