Vasárnaptól vonalbezárás
Az eredeti lista ennél valamivel bővebb volt, de november elején a Karád-Siófok, a Nyíregyháza-Vásárosnamény és a Nyíregyháza-Nyírbátor mellékvonalat lehúzták a listáról. A Zircet Veszprémmel összekötő vasútvonal esetében pedig úgy határoztak, hogy az utasokat ezen a vonalszakaszon minden hétvégén vonatok szállítják majd. Nem sokkal a vonatok leállása előtt további két vonal kegyelmet kapott, mivel az egyeztetések még az elmúlt napokban is hoztak változást a korábban meghirdetett vasúti menetrendben. Így az eredeti elképzelésekkel szemben a Hegyeshalom-Rajka vonalszakaszon 2010-ben is részlegesen fenntartja a vasúti személyszállítást a szaktárca. A vonalon vasárnaptól csökkentett számban, napi négy járatpárban közlekednek vonatok. Változatlan menetrenddel fennmarad a személyközlekedés a Balatonfenyves-Somogyszentpál keskeny nyomtávú vasúton. Előbbi esetben a villamosított vonalszakasznak a jelenlegi, rendkívül alacsony utasforgalom ellenére a későbbiekben a nemzetközi vasúti közlekedésben lehet szerepe. Utóbbi vonal forgalmának autóbuszos pótlása pedig csak nagy kerülővel, a vasútit jelentősen meghaladó menetidővel vagy egy sorompóval lezárható magánúton lett volna megoldható.
Az országos vonalakon kiszámíthatóbb ütemezésben, több férőhellyel közlekednek a vonatok - állítja a szaktárca, amely cáfolta azokat az állításokat, amelyek szerint nem rendelte volna meg a személyszállítási közszolgáltatást az autóbuszos társaságoktól, és állítja: minden érintett vállalatnak megküldte az aláírt megrendeléseket. A buszos menetrendek véglegesítése a minisztérium szerint egyes Volánok "csekély együttműködési hajlandósága miatt" húzódott el. A közlekedési tárca eredeti menetrendi koncepciója a megfelelő színvonalú szolgáltatást nyújtó országos távolsági vasútvonalakkal párhuzamos buszjáratokra nem adott volna megrendelést. Így nem közlekednének közvetlen autópályás gyorsjáratok például Budapest és Győr, Budapest és Miskolc vagy Budapest és Nyíregyháza között. Az érintett Volán-vállalatok azonban ezekre a viszonylatokra is fenntartották igényüket. A megrendelést végül azzal a kompromisszummal adta le a tárca, hogy a menetrendváltással még nem szűnnek meg ezek a járatok, azonban fokozatos kivezetésükről már januárban egyeztetések kezdődnek.
A minisztérium e járatok esetében sem tett le az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetésének, az utasok vasútra terelésének szándékáról. Döntését annak kockázatát mérlegelve hozta meg, hogy a vasúti és buszos menetrendek egyidejű változása miatt a közösségi közlekedés helyett többen ülnének át autóra. A buszjáratok későbbi, többlépcsős leállításával az utasoknak lesz idejük megismerkedni az új vasúti kínálattal.
Lapunk tegnapi számában közöltük egy összeállítást, amelyben a vasúti és közúti közlekedés átalakításában közreműködő szervezetekre, szakértőkre fordított idei kiadásokra 770 millió forintot számoltunk össze. Reakciójában a közlekedési minisztérium azt közölte: szerinte a helyközi közösségi közlekedés nyár végén megkezdett átalakításához az említett összegnek csak elenyésző részben van köze. A tárca a cikkben közölt szerződések, megbízások öszszegét nem vitatja (ezek egyébként is a minisztérium által publikált adatokból származnak), de azok többségét nem számítja a nyár óta folyó átalakításához. Ahogy a cikkből kiderül, mi sem - viszont mi igenis beszámoljuk a vasúti (és közösségi közlekedési) reform szakértői költségeibe. Ha a "közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése" elnevezésű költségvetési sor esetében nem így tennénk, magunkat nevettetnénk ki.
Mindezek után kijelenthető, hogy a minisztérium és lapunk egészen más szakértői, megbízási összegeket tart hozzászámolhatónak a közösségi közlekedés átalakításához. (A cikk megtalálható a nol.hu-n, ahol a minisztérium részletes válasza is elolvasható.)