Nyolcszázmilliót költenek a vasútreform szakértőire
ményt még nem hozott, de több száz, esetleg több ezer oldalnyi szakmai anyag, tervezet, előterjesztés és javaslat megszületését már elérte a közösségi közlekedés átalakításának egyelőre csak papíron létező programja. A dokumentumok összeállításában a MÁV, a Volán-társaságok és a minisztériumok munkatársai mellett szakértők hada, köztük a Közlekedéstudományi Intézet Kht., a Regionális Fejlesztési Holding Zrt., valamint számos magáncég is részt vett. Belenéztünk a közlekedési tárca üvegzsebébe, hogy megtudjuk, mindez mibe került.
A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése címén számos szerződést kötött a közlekedési tárca. A honlapján elérhető adatok tanúsága szerint a fejezeti kezelésű előirányzatából fizetett nagyobbik csomag 760 millió forint kifizetésére ad lehetőséget. Ezt mintegy tízmillió forinttal fejelik meg a minisztérium igazgatási megrendelései. Az összesen 770 millió forintos keret egyes tételeit azonban feltehetőleg akkor is ki kellene fizetni, ha a kormány nem készülne a helyközi személyszállítás megreformálására.
A MÁV és a Volán-cégek működésének tervezett átalakításától független tétel a regionális közlekedésszervezési irodák működtetésének költsége: idei munkájukért 420 millió, tavalyi feladataik után 7,9 millió forint jár nekik. Ezt a pénzt a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. számlázhatja ki támogatási szerződések alapján. Cserébe az irodák közreműködtek a 2010-es helyközi személyszállítási menetrendek öszszeállításában – az ország egész területén végigvitték a regionális egyeztetéseket. A Közlekedéstudományi Intézet Kht. már csak egyetlen 28,8 millió forint értékű vállalkozási szerződést kapott, jogutódja, a nevét viselő nonprofit kft. viszont – az előbbi kettőn kívül – további tizenötöt, összesen mintegy 250 millió forint értékben. Megbízásai között szerepelt 4,8 millió forintért a kompok és révek felülvizsgálata, 63,5 millióért „A 2012. évi EU-konform személyszállítási pályáztatási rendszer szakmai előkészítése” vagy 96,45 millióért „A közlekedés területének szakmai irányításához szükséges szabályozást megalapozó kutatások, vizsgálatok” elvégzése.
A szakminisztérium a cég kutatásai révén tájékozódhatott az elővárosi vasúti és busztársaság létrehozásáról – ez a vizsgálat 9,54 millióba került. Ez a cég mérte fel 6,54 millióért az egységes tarifa- és kedvezményrendszer bevezetésének hatását a vasút igénybevételére és fejlesztette 9,54 millió forintért a minisztérium közforgalmú közlekedéssel kapcsolatos pénzügyi nyilvántartását.
A Regionális Fejlesztési Holding Zrt.-vel 28 millióról szóló szerződést kötöttek az elektronikus jegy- és bérletrendszer országos bevezetésének kidolgozására. A Laurus Fejlesztési és Szolgáltató Bt. 3,5 milliós vállalkozási szerződésért „A helyközi közlekedés regionális átalakításához kapcsolódó szakmai feladatok” ügyén dolgozott. A Xallis Hungary Kft. 2,25 millió forintért a regionális forrásmegosztás modellezésére, a szolgáltatás paramétereinek mérésére és a Volán-menetrendek regionális szervezethez igazítására kapott megbízást. Az IFUA Horváth & Partners Kft. pedig mintegy nyolcmillió forintért végzett szakértői és projektmenedzseri támogatást.
A szakértők megbízásainak sora azonban nem ér véget a minisztérium honlapján fellelhető szerződésekkel. Lapunk három újabb szakértői megrendelésre bukkant a közlekedési tárcánál. Ezek együttes értéke 61 millió forint. A legnagyobb, 30 millió forintos megrendeléstől a minisztérium tranzakciós tanácsadást, jogi és stratégiai támogatást vár a MÁV-csoport átalakításához a megbízott szakértőktől. A dokumentumok tanúsága szerint feladatuk az állami vasút ingatlanjait érintő jogi kérdések rendezésére is kiterjedne. Segítséget kell nyújtaniuk a MÁV-csoport átfogó jogi felülvizsgálatában, belső szerződésállományának, finanszírozási szerződéseinek, cégeinek egymás közti viszonyának áttekintésében is.
A hivatalosan feltehetően még kiválasztásra váró szakértők munkájára a közlekedési tárcánál 2010. március 1. és május 31. között számítanak – tehát még a mostani kormány hivatali ideje alatt. A költségek felosztásáról már kész az elképzelés: a tranzakciós tanácsadásért tízmilliót, az átfogó jogi felülvizsgálatért húszmilliót fizetnének. A minisztérium a MÁV, valamint a Volán-társaságok tarifaés kedvezményrendszerének átalakításához szükséges feladatok szakértői és technikai támogatására is húszmillió forintot szán. A megrendeléstől azt várják, hogy segítséget nyújt a regisztrációs jegy és az E-ticketing rendszer bevezetéséhez.
Szerényebb, 11 milliós keretből gazdálkodhatnak a közlekedési reform projektmenedzsment-, kontrolling- és adminisztrációs feladatait ellátó szakértők. A közlekedési tárca tőlük a többi közt a heti rendszerességgel ülésező projektirányító bizottság és a projektértekezletek, szükség esetén alprojekteket érintő megbeszélések előkészítését várja. Részt kellene venniük a miniszterelnök, a kormány, az Országgyűlési Biztos Hivatala, a kommunikációs osztály számára készülő szakmai anyagok, státuszjelentések, döntés-előkészítő anyagok összeállításában. A tanácsadóknak hetente írásos beszámolót kell készíteniük a reformhoz kapcsolódó feladatok előrehaladásáról. Kéthavonta pedig jelentést kell írniuk a kormány számára a reform és alprojektjei ütemtervéről –gondoskodniuk kell a naprakész, aktuális információkról, és el kell készíteniük a program erőforrástervét is.
Munkájukra a minisztériumnak decembertől február 28-ig van szüksége. A megbízás 13 hete alatt 11 millió forint fejében két tanácsadó munkatárs rendelkezésre állását várják el.
A minisztérium másként látja
Cikkünkre adott reakciójában a közlekedési minisztérium azt közölte, hogy szerinte a helyközi közösségi közlekedés nyár végén megkezdett átalakításához az általunk említett összegnek csak elenyésző részben van köze. A tárca a cikkben közölt szerződések, megbízások összegét nem vitatja (ezek a egyébként is a minisztérium által publikált adatokból származnak), de azok többségét nem számítja a nyár óta folyó átalakításához. Ahogy a cikkből kiderül, mi sem, viszont mi igenis beszámoljuk a vasúti (és közösségi közlekedési) reform szakértői költségeibe. Ha a „közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése" elnevezésű költségvetési sor esetében nem így tennénk, akkor magunkat nevettetnénk ki. Mindezek után kijelenthető, hogy a minisztérium és a lapunk egészen más szakértői, megbízási összegeket tart hozzászámolhatónak a közösségi közlekedés átalakításához. Az alábbiakban közöljük a minisztérium közleményébnek cikkünket érintő részét:
"A helyközi közösségi közlekedés nyár végén megkezdett átalakításához a Népszabadság mai írásában említett közel 800 millió forintnak csak elenyésző részben van köze. A kormányváltást követően, 2009 májusa után e feladatok megvalósítására kötött szerződések összértéke nem éri el a 35 millió forintot. A cikkben hivatkozott A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése elnevezésű költségvetési sor nem a helyközi közösségi közlekedési átalakításáról elfogadott kormányhatározat finanszírozását jelenti. Az előirányzat a korábbi évekhez hasonlóan a regionális intézményrendszer működtetésére, egyes szakmai feladatok ellátására (pl. utasszámlálások, közszolgáltatási szerződésekkel, pályáztatás előkészítésével kapcsolatos feladatok, menetrendi egyeztetések elvégzése) és a közszolgáltatás hatékony és szerződésszerű működésének ellenőrzésére biztosít forrásokat.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapján böngészhető Üvegzseb rovatból is kiderül, hogy a cikkben említett 770 millió forintból több mint 700 milliót a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kapott. A KHEM állami tulajdonban lévő háttérintézménye önálló költségvetési sorral nem rendelkezik. Kutatói, szakértői tevékenységét a minisztérium meghatározott feladatokhoz kapcsolódóan kötött szerződések alapján ellentételezi. A KTI egyébként egyre növekvő arányban a piacon szerzett, uniós kutatási keretprogramokból, útépítő társaságoktól, más magánvállalkozásoktól, önkormányzatoktól elnyert megrendelésekből él. A társaság az elvégzett munkákhoz kötődő kifizetésekből fedezi működési költségeit, egyebek mellett pl. a menetrendek egyeztetését végző Regionális Közlekedésszervezési Irodák fenntartását is. A cikkben foglaltakkal szemben ezek az idei kifizetések nem kötődnek szorosan a helyközi közösségi közlekedés augusztusban megkezdett átalakításához. Egy kivételével a szerződések mindegyike 2009 májusa előtt köttetett. A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése költségvetési sorról a KTI korábban is hasonlóképpen kapott forrásokat konkrét feladatok elvégzésére. A tavalyi évben a tárca májusi megalakulását követően, összesen közel 335 millió forint értékben kötött szerződést a társasággal.
A cikkben említett 770 millió forintból fennmaradó 70 millió forintot a minisztérium valóban közvetlenül a helyközi közösségi közlekedés átalakításával összefüggő feladatokra kívánja fordítani. A 61 millió forint értékű, a cikkben részletezett tartalmú szerződések megkötését a tárca azonban még csak tervezi. A szerződések megkötésére, külső tanácsadók bevonására azért van szükség, mert az átalakítás irányítására nem állt fel önálló szervezet, a minisztériumban, a háttérintézményeknél és szolgáltatóknál dolgozó munkatársak kapacitásai végesek. Projektszerű feladatok ellátására az újabb köztisztviselők - időigényes és jelenleg egyébként is korlátozott - alkalmazásánál olcsóbb alternatíva külső tanácsadók alkalmi igénybevétele" - zárul a minisztérium költségvetése.