Száz kínai buszt venne a Volánbusz

Várhat még az új autóbuszaira a Volánbusz Zrt.: a száz kínai jármű szállítási szerződésének megkötését ugyanis a Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta. A tenderből kizárt székesfehérvári Alfa Busz számára a lét a tét a jogorvoslati eljáráson.

Kénytelen volt még egy megállóval megtoldani 4,5 milliárd forintos autóbusztenderének menetrendjét a Volánbusz Zrt. Új autóbuszai szállítóját november végén kiválasztották: a Pest megyei utakon a hosszú nevű kínai Xiamen King Long United Automotive Industry járműveivel váltanák fel az Ikarusokat. A döntés jóváhagyásához azonban a társaságnak be kellett fordulnia a Közbeszerzési Döntőbizottság Margit körúti (KD) tárgyalótermébe is. Fordulékonysági kérdésekben ugyanis vitába keveredtek a Volvókat gyártó székesfehérvári Alfa Busz Kereskedelmi Kft.-vel.

Összesen 130 autóbusszal frissítené fel átlagosan csaknem tízesztendős járműflottáját a Volánbusz. A társaság húsz kéttengelyes és negyven háromtengelyes, alacsony belépésű szóló autóbusz, valamint mindkét típusból húsz opciós jármű szállítására kért ajánlatokat. Emellett közbeszerzési eljárása második részében 15+15 szóló turistabusz beszerzését is megpályáztatta.

Ajánlatból nem volt hiány. Az elővárosi buszok szállításáért a kínai King Long, a cseh VIKO s.r.o. és a magyar Alfa Busz Kereskedelmi Kft. állt rajtvonalhoz. A turistabusz kategóriában a MAN járműveivel induló HST Busz Kft. és az Alfa Busz két kft.-je vetélkedett egymással.

Nem minden alakult azonban a terveknek megfelelően. Az Alfa Busz ugyanis nem fogadta el a Volánbusz tendert lezáró döntését, és a KD-hez fordult jogorvoslati kérelmével. Így most a testületnek kell eldöntenie, hogy a Volánbusz jogszerűen járt-e el, amikor a turistabuszok beszerzésére kiírt tenderét eredménytelennek nyilvánította, az elővárosi forgalomba szánt járművek pályázatán pedig az Alfa Busz ajánlatát érvénytelennek minősítette, és a King Long ajánlata lett az első.

Érvei természetesen mindkét félnek vannak. A Volánbusz kérdésünkre adott válasza szerint a turistabuszok pályázata "előre nem látható és elháríthatatlan ok következtében beállott lényeges körülmény" miatt volt eredménytelen. Hogy ez mit jelent, mindenki találgathatja.

Az elővárosi kategóriában ugyanakkor az Alfa Busz háromtengelyes járműve nem felelt meg a közlekedési és hírközlési tárca egy 1990-es rendeletében a fordulékonyságra vonatkozó előírásnak - ezért a cég ajánlata érvénytelen volt. Emellett a szerintük győztes King Long mellett szólt az is, hogy övé a legolcsóbb érvényes ajánlat: a kéttengelyes szóló buszait mintegy 41 millió, a háromtengelyeseket 46 millió forintért szállítaná. Szemben az Alfa Busz 42 és 63 millió forintos áraival.

A Volánbusz tájékoztatott arról is, hogy az elbírálásnál az ajánlatokban szereplő autóbuszok egy férőhelyre eső nettó jelenértékét vették figyelembe. Az Alfa Busznál azonban úgy tartják: ha a bírálóbizottság valóban ezekre az értékekre alapozná döntését, nem a kínai autóbuszok kerülnének ki győztesen a versengésből. Ezek egy utasférőhelyre számított nettó jelenértéke ugyanis 1504 euró, azaz több mint 400 ezer forint, míg az Alfa Busz Volvo alvázra szerelt járműveinél ez az összeg 1288 euró, tehát kevesebb, mint 350 ezer forint. A trükk ott van, hogy a Volánbusz szerint drágább Alfa Volvókon több utast lehet szállítani, így az elbírálásnál figyelembe vett férőhelyköltség alacsonyabb lehet.

A székesfehérvári cég érvelése szerint ráadásul az összehasonlítás elmulasztására nem lehet magyarázat ajánlatuk érvénytelennek minősítése. Alaptalan állításnak tartják ugyanis, hogy autóbuszaik fordulékonysága nem felel meg az érvényes előírásoknak. Ha így lenne, az már számos korábbi tenderen kizárásukhoz vezetett volna.

Akárhogyan is, a felek között a KD-nek kell majd igazságot tennie, valamikor decemberben. Addig érvényben van a testület előzetes rendelkezése, amely megtiltotta a Volánbusz és a King Long szerződésének aláírását.

A tét nem csekély. Az Alfa Busznál munkásgyűlésen jelentették be: ha a Volánbusz tenderén a társaság eredménytelenül szerepel, a cég léte megkérdőjeleződik. Megrendelés hiányában az Alfa Busz kénytelen lesz megválni kétszáz dolgozójától. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy Székesfehérváron megszűnhet a Volvo autóbuszainak gyártása.

A Volánbusznál ugyanakkor járműprogramjuk miatt aggódhatnak. Ha a beszerzési tervek teljesülnek, a cég kiselejtezheti a környezetszennyező, Euro 0 kategóriájú járműveit. A korszerű Euro 4-es és 5-ös buszok aránya a teljes járműparkban hétről 25 százalékra emelkedhet, az elővárosi forgalomban pedig minden busz légkondicionált lesz. Ráadásul új buszai jövő augusztusra tervezett szolgálatba állítása után a társaság leállíthatja száz darab 15 évesnél idősebb autóbuszát is.

A székesfehérvári Alfa Busznál kétszáz dolgozó állása függ a tender végkimenetelétől
A székesfehérvári Alfa Busznál kétszáz dolgozó állása függ a tender végkimenetelétől
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.