Döntésre vár az M0-s bővítése
Tíz újabb napot adott magának a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD), hogy igazságot tegyen a Porr építő Kft. és az M-0 déli ág II. konzorcium vitájában. Mindkét útépítő cég úgy tartja: az M0-s jelű autóút M6-os autópályát az 51-es főúttal összekötő szakaszának bővítésére kiírt közbeszerzési eljáráson jobb ajánlatot adott versenytársánál. A testület ítéletének elvben múlt pénteken kellett volna megszületnie, ám csütörtökön a döntést keddre halasztották.
Az M0-s bővítésével a KD először az A-HÍD Zrt. vezette M-0 déli ág II. konzorcium jogorvoslati kérelmére foglalkozott. Első ítéletével "elsöpörte" az útból a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) döntése szerint győztes Porr Kft.-t, helyette az A-HÍD konzorciumát hozta ki győztesként. Másodjára a testület a Porr panasza alapján vizsgálódik. Méghozzá legalább annyira hatásos érvek alapján, mint amelyek megalapozták a Porr ajánlatának érvénytelenítését.
A két építő cég egyformán a másik fél gépnyilvántartásainak hiányosságaira, gépek hiányára, vagy éppen az építkezésnél dolgozó szakértők nem megfelelő végzettségére hivatkozva bírálja a másikat. Mindez azonban valójában legfeljebb a közbeszerzési joghoz betű szerint ragaszkodó jogászoknak lehet érdekes. Ennél sokkal fontosabb lenne, ha az illetékesek elsősorban a közlekedők és a közlekedés biztonságára lennének tekintettel döntésüknél.
Márpedig az autósok és az M0-s üzemeltetőinek szemüvegén át nézve a legfontosabb, hogy a fővárost elkerülő csonka körgyűrű déli szektorának bővítése a lehető legrövidebb időn belül befejeződjön. Ami azt jelenti, hogy az úthasználók és üzemeltetők számára a KD legrosszabb döntése a NIF közbeszerzési eljárásának érvénytelenné nyilvánítása, új eljárás kiíratása lenne. Ez ugyanis hónapokkal, rossz esetben évekkel késleltetné a fejlesztést.
Eközben az M0-s bővítését sürgőssé teszi, hogy a jelenleg irányonként használható két szűkített sáv elérte teljesítőképessége felső határát: az útszakaszt jelenleg naponta 85 ezer különféle gépkocsi használja. Mindennaposak a torlódások és a balesetek. A helyzet pedig egyre romlik.
A M0-s déli szektorában a forgalom évente 3-4 százalékkal növekszik. A túlzsúfolt útszakaszon 2013-ban naponta a mostaninál legalább tízezerrel több gépkocsi próbál majd szerencsét. A kérdés az: lesz-e hol?
A déli szektorban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) már évek óta az M0-s bővítésével, az új sávok megnyitásával számolva tervezi a meglévő burkolat karbantartási munkáit. Számos, csak forgalomterelés mellett elvégezhető vagy a régi burkolat várt átépítése miatt feleslegessé váló feladatot így régóta halogatnak. További halasztásra pedig sokáig már nem lesz mód.
Ha nem épül meg a körgyűrű új pályája, a régi burkolatot egyes szakaszokon muszáj lesz újraaszfaltozni. Ez pedig sávlezárások nélkül nem oldható meg. Arról nem is beszélve, hogy a kényszerből elvégzett munkákra költött minden egyes forint lényegében kidobott pénz. Az új sávok megépítése után ugyanis a régi aszfaltburkolatot végig felszedik, és új betonburkolattal helyettesítik.
A kényszerű szükségberuházások ráadásul meglehetősen sokba kerülnének. Akár annyit is elvihetnek, mint ami a Porr és az M-0 déli ág II. konzorcium árajánlata között van. Az előbbi cég 28,3 milliárd, az utóbbi 34,8 milliárd forintért vállalkozik az M0-s bővítésére. Tehát a különbség 6,5 milliárd. Bármelyikük nyer, az építkezés mindenképpen olcsóbb lesz a NIF mérnökei által korábban kalkulált 46 milliárd forintnál.