A németek hozzánk járnak luxusautót venni

A drágább prémiumautókat és luxusterepjárókat már olcsóbb itthon megvenni, mint külföldön, ugyanis egy Mercedes behozatala és "honosítása" az adók miatt hat, de akár húsz százalékkal is többe kerül.

A magyar autópiacon még nem látszik az alagút vége: a JATO adatai szerint novemberben 3500 új személyautót és terepjárót helyeztek forgalomba, ami egy év alatt 61 százalékos zuhanás. A márkák és a modellek listáját a Suzuki és az esztergomi SX4-es vezeti, éves szinten pedig a Ford, illetve a Focus áll az élen. Ebben az évben eddig 56 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon – ez 88 ezerrel marad el a 2008-as év azonos időszakától.

A személyautó-piacon január és november között az átlagnál kisebb mértékben, 44 százalékkal esett a drágább prémiumautók és luxusterepjárók eladása, vagyis nőtt a szegmens részesedése. Igaz, több márkánál is megfigyelhető, hogy az autósok kisebb modellbe ülnek át. Változás az is, hogy míg eddig a prémium kategória tehetősebb vásárlói is inkább hitelből finanszírozták új autóikat, most a készpénzes szerződések aránya van immár 80 százalékos többségben. Az Audinál például a hitelből finanszírozott autók aránya kereskedésenként 15 és 30 százalék között változik. A készpénzes BMW-vásárlók aránya pedig ebben az évben meghaladta a 65 százalékot.

Fordulatnak számít az is, hogy a drágább kocsikat már nem érdemes külföldön megvenni, mert kedvezőbbek lettek az új autók hazai listaárai. Aki bármely típusú Mercedes-modellt vásárol Németországban, és aztán Magyarországon megfizeti az áfát meg a regisztrációs adót, kategóriától függően legalább hat, de akár húsz százalékkal drágábban jut hozzá.

– A luxuskocsikat is érdemesebb itthon megvenni – állítja Hesz Tamás, a Mercedes-Benz Hungária értékesítési vezetője. A cég jelentősen csökkentette listaárait, s ennek is köszönhetően a szürkeimport aránya a korábbi 28 százalékról 19-re esett viszsza. Mátrabérczi Sándor, az Audi márkaigazgatója szerint a magánimport csökkenésében az árfolyamnak is komoly szerepe van, a jelenlegi szinteken már a luxuskocsikat sem éri meg külföldről behozni.

Hasonló jelenségről számolt be Sztarcsevity Andrea, a Volvo magyarországi kommunikációs és márkaigazgatója. Náluk húsz százalékról tizenkettőre csökkent a szürkeimport aránya. Egy másik változásra is rámutatott: nemcsak a más márkáktól elcsábított vevők, a régi Volvo-ügyfelek is kisebb terepjáróba ülnek át: egyre többen választják az XC 60-ast a korábbi favorit XC 90-es helyett.

Mind a vállalati, mind az egyéni vásárlók körében tapasztalható, hogy sok esetben kivárnak az új autó vásárlásával, és a jelenlegit használják tovább – mondta Bócsa Barnabás, a BMW kereskedelmi vezetője. Tudomása szerint a teljes személyautó-piac 61 százalékos csökkenéséhez képest a prémium szegmens eladásai 36 százalékkal, a BMW magyarországi leányvállalatának eredményei 30 százalékkal estek vissza.

A magyarországi Lexus-importőr versenyképességét a hibridek kedvező regisztrációs adója is javította, hiszen a forgalomba helyezés még a legnagyobb kategóriában is legfeljebb kilencvenezer forintos tételt jelent, ami a hasonló méretű hagyományos benzines vagy dízelmotoros modelleknél a 3,2 millió forintot is elérheti. Ennek is köszönhető, hogy a korábbi években még harminc százalék körüli – főként Németországból és az Egyesült Államokból érkező – szürkeimport szinte teljesen megszűnt. Kárpáti László márkamenedzser lapunknak elmondta, hogy a GS, az RX és az LS modellből szinte csak hibridet adnak el.

A kedvező változások ellenére a szlovák rendszámos trükkel még nem tudnak versenyezni a magyar kereskedők, hiszen ott sok terepjárót és kombit is haszonjárműként helyeznek forgalomba, így nemcsak a regisztrációs adót lehet megspórolni, hanem az áfát is vissza lehet igényelni. Több ezer autót eddig is magyar szalonokban vásároltak meg nettó áron, majd Szlovákiában helyeztették forgalomba, ami növelte ugyan a hazai kereskedések forgalmát, ám a magyar költségvetés ebből semmit sem profitált.

Nullszaldós volt az utolsó hónapban az Egyesült Államok piaca, ahol tavaly és idén novemberben is 747 ezer új autó kelt el. Éves szinten rosszabb a mérleg, hiszen a 9,4 millió autó 24 százalékkal kevesebb a tavalyinál. Az EU- és az EFTA-országokban decemberig 13 millió új személyautót adtak el, öt százalékkal kevesebbet, mint tavaly a hasonló időszakban. A roncsprémiumprogramoknak köszönhetően néhány piac továbbra is szárnyal: novemberben a németeknél 25, a franciáknál 48,4, a spanyoloknál 37,3 százalékkal több új autó kelt el. Rosszak a kelet-európai országok eredményei: az értékesített 750 ezer darab 29,6 százalékkal marad el a tavaly novemberitől.

 

 

A korábbi évek gyakorlatától eltérően már a luxuskocsikat is érdemesebb itthon megvenni
A korábbi évek gyakorlatától eltérően már a luxuskocsikat is érdemesebb itthon megvenni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.