Simlik a téli gumikkal
Milyet és mennyiért? Autósok ezreit foglalkoztatja a kérdés, amikor elérkezik a gumicsere ideje, s meg kell venni, fel kell szereltetni a téli abroncsokat. A döntés nem könnyű, hiszen évről évre nagyobb a kínálat. Ma már közel négy tucat gyártó kínál több száz különféle típusú téli gumit, így az árak is rendkívül változatosak. Sok esetben az eladók sem segítik az ügyfeleket a megfelelő kerék kiválasztásban, sőt - a mind jobban élesedő ár- és konkurenciaharc miatt - saját érdekeiket helyezik előtérbe, s a csibészségtől sem riadnak vissza. Ezért téli abroncsok vásárlásakor érdemes alaposan tájékozódni és figyelni. Egyre gyakoribb eset, hogy az eladók meglepő módon az olcsóbb, kevésbé ismert gyártók - sokszor gyatrább minőségű - termékeit próbálják ráerőltetni az autósokra. Egy-egy jó ár-érték arányú gumi felkínálásával persze valóban segítenek spórolni, ám előfordul, hogy egészen más áll a háttérben. Az például, hogy az adott gyártó forgalmazója nagyobb jutalékot, árrést biztosít neki, mint a többi. Éppen ezért az előzetes tájékozódás után időt kell szánni az adott abroncs ellenőrzésére: valóban olyan jó minőségű-e, mint ahogy azt a gumis reklámozza? Erre lehetőség nyílik például a német autóklub, az ADAC portálján, ahol évről évre közzéteszik az átfogó, rendkívül alapos tesztek eredményeit. A tesztek egyikéből kiderül például az, hogy a vizsgált tizenhatféle téli abroncs közül ötöt kifejezetten nem ajánlanak.
A megfelelő abroncs kiválasztása után sem árt, ha résen van az autós, s végig felügyeli a gumik át-, illetve felszerelését. Jócskán akadnak ugyanis trükkök a műhelyekben. Előfordulhat például, hogy a vevő vadonatúj gumit fizet ki, de a szerelők már egy "kicsit" használt abroncsot szerelnek fel. Érdemes ezért szemügyre venni a gumikat: ha a futófelület apró barázdáiban több helyen is kavics, koszolódás látható, van ok gyanakvásra. Nem árt, ha az autós a felszerelt gumik típusát is ellenőrzi: lehet tévedés, de szándékos mulasztás is, ha "véletlenül" nem a kifizetett, hanem olcsóbb abroncsok kerülnek végül a kocsira. Apróságokra is ügyelni kell, hiszen több gyártó egy adott méretű abroncsból két-háromféle típust is gyárt. Az eltérés látszólag kicsi - sokszor csak egy számjelzés vagy egyetlen betű a differencia -, ám minőségében és árban már ezer forintokban mérhető a különbség, hiszen a kisebb sebességindexű P betűs jóval olcsóbb, mint a T-vel kódolt abroncs.
A leszerelt kerekek, gumik sorsát is fontos lehet nyomon követni. Egyfelől azért, mert a téli nagy rohamok idején a szervizek túlterheltek, s gyakori, hogy a dolgozók meglehetősen durván bánnak a leszerelt kerekekkel: márpedig egy könnyűfém felni sérülékeny, elég, ha leejtik, vagy épp a szerszámmal megsértik a felületét, máris több ezer forint lehet a kár. Ha marad a felni, és csak gumikat cserélteti az autós, akkor arra kell ügyelni: a saját leszerelt nyári abroncsai kerüljenek zsákokban a csomagtartóba. Ha csak tavaszszal derül ki, hogy "tévedésből" elhasználtabb, silányabb gumikat adtak vissza a télen, reménytelen reklamálni.