Hadüzenet: Murdoch-tűzfal a Google-nak

Nemcsak a hirdetési, de az online lappiac egészén és az internetes sajtó ingyenességén is változtathat a News Corporation új stratégiája, a Microsofttal való szövetség. Rupert Murdoch médiamágnás nincs egyedül: máris mögé állt a két jelentős amerikai lap kiadója.

A Microsoft és a News Corp. tulajdonosa, Rupert Murdoch arról tárgyal, hogy a szoftvercég fizetne azért, hogy a tartalomszolgáltató "kiiratkozzon" a Google-ból, azaz: kizárólag a Microsoft júniusban indult saját keresőjén, a Bingen lehessen keresni a News Corp. cikkeire. Ha hangutánzó szóval kellene jellemezni a hírértéket, akkor stílszerűen a Bang (magyarul: bumm!) szót kellene használni a hír fontosságára. Az internetes hírpiacon meglehetősen szokatlan a Murdoch-birodalom szándéka. Ezt eddig a kiadók kevesebb mint egy százaléka lépte csak meg.

Mennyibe kerül? - kérdezi a plakát a News Corp. székháza előtt. A médiamágnás nem akarja ingyen adni a tartalmat

A leendő szövetségben érintett két vállalat egyelőre nem kommentálja az ügyletet, amelyről még egyeztetések folynak. Nem nyilatkozott a Google sem, amelynek vezérigazgatója, Eric Schmidt szeretné megtartani a lapokat. - Aggódunk, és úgy véljük: nem lesz jó vége, ha hátat fordítanak nekünk az újságok - mondta egy minapi interjúban.

A Rupert Murdoch ausztrál-amerikai milliárdos irányította News Corporation a világ második legnagyobb médiabirodalma a Walt Disney mögött, és egyben az online lappiac vezető globális szereplője. Nem véletlen, hogy az Amerika legnagyobb példányszámú lapját, a The Wall Street Journalt, a The New York Postot, Nagy-Britanniában a The Timest és a The Sunt megjelentető, továbbá a Dow Jones hírügynökséget is működtető cégcsoport az első, amely érdemben beleszólhat a Google és a Bing háborújába a keresőmotorok piacán. Ezt egyelőre kétharmados arányban a Google uralja az Egyesült Államokban, míg a még fél éve sem debütált - de más Microsoft termékekkel, így a Hotmail ingyenes levelezőprogrammal integrált - Bing éppen a 10 százalékhoz közeledett, amikor kissé visszaesett. Kettejük között még vergődik ugyan a Yahoo!, de az egy tízéves kifutású ügylet részeként átadja helyét a Bingnek. "Fizikailag" nem tűnik el: felhasználói interfaceként, azaz grafikus felületként megmarad a netezőknek.

A 78 éves Murdoch két hete, egy ausztráliai interjúban utalt rá először nyíltan, hogy hátat fordít a Google-nak, amelyet környezete addig is "kleptománként" és "élősködőként" jellemzett. A Google ugyan a keresőmotorral a Journal online olvasóinak 23 százalékát tereli a lap internetes kiadásához, de ez hirdetési bevételekben egy becslés szerint csak havi egymillió dollárt hoz, amit kevésnek tartanak. Eközben a bennfentes üzleti információiról (is) ismert lap egymillió fizetős (!) online olvasója havi több mint 5 milliós bevételt eredményez.

- Igenis van érték az (online) forgalomban, és ezt a kiadók is felismerik. Azért nem hagynak el bennünket, mert ők is profitálnak a kapcsolatból - érvelt Josh Cohen, a Google hírüzletágának igazgatója. Bizonyára nem mindannyiuk öröme felhőtlen: 2007-ben belga lapok megnyertek egy szerzői jogi pert, így megakadályozták, hogy a Google belinkelhesse a cikkeiket. A Google keresőmotorja ugyan percenként 100 ezer kattintást hoz a lapoknak, ám ez "olcsó" csoport a hirdetőknél az újságok saját olvasótáborához képest, ugyanis nincs (vagy nem feltétlenül van) márkahűsége.

A Journal, a nagy amerikai lapok közül utolsóként, kurrens cikkeiből csak "kóstolót" ad (az archívum sok más helyen is csak pénzért hozzáférhető), majd az olvasó "fizetőfalba" ütközik. Európában a The Financial Times működik hasonlóan.

A News Corp. és a Google kapcsolatát beárnyékolja a balul sikerült MySpace üzlet is, ugyanis a Murdoch-birodalom közösségi kapcsolatépítő portálját tavaly maga alá gyűrte a Facebook, így pár hónapja a dolgozók 30 százalékát bocsátották el. A MySpace forgalma a célérték alá esett, üzleti eredményeit pedig nem közlik a cégcsoportéitól függetlenül.

A Murdoch-lapok leválása a Google-ról és átiratkozása a Binghez egy technikai művelettel, az indexálással lehetséges. Maga a Google a hirdetők felhajtásán túl egyelőre igen korlátozottan fizet a kiadóknak, de van néhány ilyen megállapodása, például az Associated Press hírügynökséggel.

A Microsofttal kötendő egyezség nemcsak a News Corp., de az online lappiac egésze számára azt az ígéretet hordozza, hogy pénzt lehet kicsikarni a keresőmotorok működtetőiből. Más kérdés, hogy egy ilyen átállásba csak a saját exkluzivitásukban bízók vághatnak bele: a lappiac sokaságába beleszürkülők hiába kérnek pénzt a tartalomért, ha csaknem ugyanazt ingyen is meg lehet kapni.

Kedden a MediaNews Group, jelentős amerikai helyi lapok, köztük a papírkiadásban is negyedmilliós (vasárnap 700 ezres) példányszámú Denver Post kiadója közölte: blokkolni fogja a Google Newst, miután jövőre két amerikai szövetségi államban átáll a fizetős tartalomszolgáltatásra. Felvetette ennek lehetőségét egy hasonló kiadó, a Texas vezető lapját is megjelentető A. H. Belo is.

Háború 2.0?

Murdoch és a Microsoft tárgyalásai a szoftvercég és a Google egyre élesedőbb konkurenciaharcának újabb állomásaként is értékelhető: a Google ugyanis a Microsoft fő termékének számító operációs rendszerek piacára tör. A múlt héten nyilvánosságra hozták a Google Chrome forráskódját, lehetőséget biztosítva a nyílt formátumot támogató, fejlesztő közösségeknek arra, hogy fejlesszék a terméket. Mindezt úgy, hogy deklarálták: az operációs rendszer az interneten keresztül fut, azaz nem kell telepíteni a számítógépre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.