Autópiac: volt egy jó hónapja
A JATO Dynamics elemző cég jelentése szerint az európai újautó-piac csak lassan evickél kifelé a válságból, és inkább csak az akciók tologatják felfelé a számokat. A vizsgált 27 ország számaiból elsőre úgy tűnik, hogy az év legsikeresebb hónapját tudhatja maga mögött az iparág: a tavalyinál 12,8 százalékkal forgalmasabb idei októberben 1,23 millió új autó kelt el, így a tíz hónapra számolt lemaradás már csak 4,1 százalék. Európa nagy piacain jelentősen nőttek a forgalomba helyezések októberben, ám ezek inkább az előző hónapokban még működő roncsakciók vásárlási szerződéskötéseit tükrözik.
David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője szerint az adatok felületes vizsgálata arra engedne következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, ám mélyebbre nézve be kell látnunk, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni. Azzal, hogy az öt nagy európai piac növelni tudta eladásait októberben, ismét bebizonyosodott, hogy az akciók (tipikusan a roncsprémium) rövid távon mindenképpen garantálják az eladási sikereket, ám ez a jelenség nem feltétlenül pozitív, figyelmeztet Di Girolamo. Elképzelhető, hogy a mesterséges ösztönzést nem kapó kelet-európai országok piacai hitelesebben tükrözik a valódi mértéket.