Két vezető távozása százmillió forintot már elvitt a Közúttól
"A vezérigazgatónak legfeljebb két vezérigazgató-helyettese lehet" - ezzel egészítette ki a Magyar Közút Nonprofit (MK) Zrt. alapító okiratát szeptember második felében a gazdasági válságra hivatkozva a közlekedési miniszter. Zsupponits Jenő nyár végén kinevezett vezérigazgató azonban mindjárt négy helyettest örökölt elődjétől, s ez a helyzet szervezetátalakításért kiáltott. Elővezetett átszervezési terve azonban nem aratott osztatlan sikert: a 30 ezer kilométer állami közutat kezelő cég igazgatósága nem állt mellé. Elképzelései végrehajtásáról mégsem mondott le, miniszteri utasításra a terven felüli első lépéseket már meg is tette.
Járulékokkal együtt száznyolcmillió forint - ennyibe került az MK Zrt.-nek, hogy elbúcsúztatta alapító okirata megváltoztatása nyomán feleslegessé vált két vezérigazgató-helyettesét. Az MK-nál a szakértők úgy számolnak: az intézkedés 1,7 év alatt térül majd meg - pusztán abból, hogy a két menedzser bérét a jövőben már nem kell fizetni. Az MK vezérigazgatóságának igazgatóival mindenesetre a hírek szerint már megegyeztek: a jövőben főosztályvezetőként dolgoznak tovább. Ezt az igazgatók könynyedén elfogadták, hiszen bérük nem csökkent.
Ezzel azonban az átalakulás még nem ért véget, sőt személycserékkel folytatódik. Az első körben hátra- van a két vezérigazgató-helyettes távozása nyomán szükségessé vált átszervezés. Az ennek keretében várható kisebb-nagyobb beavatkozások további, mintegy 45 millió forintba kerülnének.
A projektigazgatóság megszüntetése önmagában 27,2 millió forintot venne ki a cég kasszájából. Az oktatási és az emberierőforrás-menedzsment osztály összeolvadása 6,1 millió forintot vihet el. A vezérigazgató előterjesztése szerint új osztály alakulna a központi programok lebonyolítására, az osztályvezető munkabére évente 11,6 millió forintot emésztene fel - feltéve, hogy a pozíciót új munkatárs tölti majd be. Mindezzel szemben évente 13 millió forint megtakarítást ígér, hogy a műszaki stratégiai igazgatóság koordinációs osztályként működik tovább, igazgató helyett alacsonyabb bérért és csökkentett kompenzációs csomagért dolgozó osztályvezető irányítása alatt.
Ha a közlekedési tárca vezetője jóváhagyja az átalakítási terveket, a fogyókúrát a "végeken" koplalják meg. A terv szerint az MK 12 megyei igazgatósága húzhatja le a rolót. A megalakuló hét regionális igazgatóság a nem vezető beosztású dolgozók döntő többségét feltehetőleg megtartaná. Az igazgatók, és közvetlen munkatársaik viszont lapátra kerülnének.
Az átszervezés látszólag megtakarítást ígér: az MK 172-vel csökkentené vezető beosztású munkatársai számát. A váltás után munkabérüket már nem kellene fizetni. Mindennek azonban megvan az ára. A távozni kényszerülő dolgozók kifizetése 829 millió forintba kerülne az előterjesztés szerint. Arra azonban a dokumentum nem ad választ, hogy a költséges karcsúsítás milyen eredményekkel kecsegtet.
A vezérigazgató által felsorakoztatott előnyök mindenesetre az igazgatóság és a hírek szerint a miniszter meggyőzéséhez is kevésnek bizonyultak. Az előterjesztésében megjelölt ár talán túl magasnak tűnik azért cserébe, hogy a régiókban egy irányítási struktúra alá kerülnek az üzemeltetői, vállalkozói, közútkezelői és lebonyolítói feladatok. Ennyi pénz elköltését még az sem indokolja, hogy az átszervezéssel az MK régi nyűgtől szabadulhatna meg: egyes megyei szervezetei a jövőben nem kapnának utasításokat egyszerre két régiótól is. Ezzel együtt a közlekedési tárca vezetőjén múlik, hogy a zsebébe nyúl és kifizeti az összességében milliárdos számlát, vagy olcsóbb megoldást keres.