Éhkoppon az élelmiszer-eladás
A kiskereskedelemben immár három éve tartó recesszió újabb fejleményeként nyár közepe óta gyorsult az élelmiszerfogyasztás csökkenése is, így szeptemberben 5,7 százalékkal volt kisebb a fogyasztás, mint tavaly ősszel. A visszaesés a nagy hipermarketeket is magába foglaló vegyes termékkörű üzleteket érintette, míg a jellemzően kisebb, élelmiszerre specializált üzletek forgalma éppenséggel nőtt tavalyhoz, és az előző hónaphoz képest is. A szeptemberi forgalmi adatok finoman szólva is beárnyékolják az időközben megkezdődött év végi kiskereskedelmi főszezont.
Korábban megszokott koreográfia volt, hogy a nyár közepén stagnáló eladások szeptemberben nagyobb lendületet vettek, és végül decemberben 30-40 százalékkal több termék fogyott el a polcokról, mint januárban. A GfK Hungária adataiból azonban az is kiderül, hogy a magyarok évről évre egyre kevesebbet költenek a karácsonyi szezonban.
Míg 2006 utolsó hónapjában a háztartások még 25 százalékkal többet költöttek, mint egy átlagos hónapban, 2007-re ez az arány 20 százalékra, tavalyra pedig 16-ra csökkent. A GfK szerint a karácsonyi szezon gyengülésével együtt koncentrálódik a kiskereskedelem: míg tavaly összességében csökkent a karácsonyi forgalom, a hipermarketeket és a drogériák kimagaslóan teljesítettek. Ami az idei karácsonyt illeti, az első félév csökkenő élelmiszer-, illetve vegyiáru forgalma mellett az sem bíztató, hogy a GfK fogyasztói bizalmi indexe szerint továbbra is alacsony a vásárlási hajlandóság. (B. Z.)