Virágzik a bevásárlóturizmus - most Magyarország a célpont

A statisztika szerint a válság ellenére nőtt a Magyarországra érkező külföldi turisták száma, és többet is költöttek, mint egy éve - ám ebben vastagon benne van a bevásárlóturizmus.

A külföldi turisták 938 milliárd forintot költöttek Magyarországon idén január és szeptember között, ami 15 százalékkal több, mint egy éve - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb jelentéséből. Igaz, több mint 3 százalékkal többen is jöttek, mint tavaly: mintegy 32 millió külföldi érkezett hozzánk. A válság tehát - úgy tűnik - kevésbé viselte meg az idegenforgalmat, mint amire az év elején számítani lehetett.

A KSH számai azonban mást is elárulnak. Például azt, hogy az eredmény nem feltétlenül Magyarország turisztikai vonzerejének köszönhető. A külföldiek közel nyolcvan százaléka mindössze egy napot töltött nálunk - számuk a tavalyi első háromnegyed évhez képest 3,8 százalékkal nőtt. Közülük is majdnem mindem második utas csupán keresztülutazott az országon. Valamivel több mint öt százalékuk pedig üzleti ügyben érkezett.

Ez egyébként jelentős visszaesés a tavalyi év azonos időszakához képest, amikor még közel ötödével többen jöttek ilyen céllal Magyarországra. Sokkal többen lépték át a határt vásárlást tervezve: tavalyhoz képest közel másfélszer annyian készültek egynapos kirándulásuk során megpakolni csomagtartóikat a nálunk kapható termékekkel, mint egy éve.

S hogy villámlátogatásra érkeztek, az kiderül abból, hogy főleg az élelmiszereket vásárolták - bevételhez juttatva a határ menti települések boltjait. (A szlovákoknál év elején bevezetett euró drágulása miatt megérte átjárni Magyarországra.) Kiadásaik több mint kétharmadát élelmiszerekre és egyéb árucikkekre költötték, ez tíz százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Ezen belül az élelmiszerekre fordított összeg részaránya 11 százalékkal nőtt.

A több napra látogatók - akikről inkább feltételezhető, hogy a turisztikai célpontokat is felkeresik - kiadásaik közel felét szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra fordították. Élelmiszerre viszont csak a keret nyolc százalékát költötték.

A bevásárlóturizmusnak tehát jelentős szerepe van abban, hogy az ágazat a válság ellenére sem zuhant a mélybe. Persze a magyarok sem kizárólag pihenni járnak külföldre. A statisztika szerint kiutazásaik 49 százaléka valamelyik határon túli boltba vezetett. A vizsgált időszakban a magyarok 13,2 millió alkalommal utaztak külföldre. Amíg az egynapos utazások száma kismértékben nőtt, addig a többnaposoké hét százalékkal csökkent.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.