Miből áll össze a MÁV 40 milliárdos megszorítása?

Tarifaemelés, kedvezményszűkítés, hatékonyságjavítás és vonalbezárás - ezektől várja jövőre a MÁV és a Volán-társaságok működésének olcsóbbá válását a kormány. Papíron összejöhet az IMF-nek beígért negyvenmilliárd forint megtakarítás.

Negyvenmilliárd forinttal kevesebbet költhet 2010-ben a helyközi közösségi közlekedés finanszírozására a költségvetés. A kormány a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) megígérte, hogy ennyit megspórol a vonatok és a távolsági autóbuszok közlekedtetésén. Azt nem árulták el, miből áll majd össze ez a megtakarítás, de az eddig bejelentett intézkedések aligha hoznak többet 3-4 milliárd forintnál. A választ lapunk is kereste.

A hiányzó 36-37 milliárd forint előteremtéséhez az utasok és a szolgáltatók zsebébe egyaránt belenyúlna a kormány. Az utasok január elején elsőként a vasút és a távolsági
autóbuszok viteldíjainak emelésével találkozhatnak majd. Antali Károly közlekedési kormánybiztos lapunknak adott hétvégi nyilatkozata szerint a díjemelés mértéke tíz százalék körül lehet. Más forrásból úgy tudjuk: a tarifaemeléstől a közlekedési tárca mintegy 3-5 milliárd forint többletbevételt vár.

Ezzel párhuzamosan változhat az utazási kedvezmények rendszere is. Az igénybe vehető kedvezmények számának és esetleg mértékének csökkentésétől a kormány mintegy kilencmilliárd forint megtakarítást remél. A közlekedési tárcánál az intézkedést azzal magyarázzák: indokolatlan és finanszírozhatatlan, hogy a mintegy tízmillió lelkes Magyarországon, különféle jogcímeken jelenleg hétmillióan jogosultak valamilyen kedvezményre a vonatokon és az autóbuszokon. (A kedvezmények átalakításának tükröződnie kell a költségvetésben is, ám a fogyasztóiár-kiegészítések előirányzatán egyelőre nem látszik a megtakarítási szándék.)

A megtakarítási ígéretek teljesítésében látszólag túl sokat várnak a költségvetési tervek készítői a közlekedési szolgáltatóktól. A MÁV-nak és a Volán-társaságoknak közösen 25 milliárd forinttal kellene csökkenteniük költségeiket működési hatékonyságuk javításával. Az előbbinek 21, az utóbbinak négymilliárd forintot kellene megspórolnia.

Papírforma szerint a kormány így összesen 37-39 milliárd forint megtakarítására találta meg a forrást. Amit mintegy 3-4 milliárd forinttal fejel meg a 27 és fél vasúti mellékvonal személyszállítási szolgáltatásának már bejelentett szüneteltetése. Mindez azt jelenti, hogy a tervben elvileg még egy-kétmilliárd forint tartalék is van.

A korábbi évek hasonló próbálkozásainak tapasztalatai alapján azonban valószínű, hogy a vasút és a Volánok egyaránt elmaradnak majd a tervtől. A tőlük várt tartalékokat egyik évről a másikra aligha találhatják meg rendszerükben. Így lehetséges, hogy a kormány végül kénytelen lesz lemondani a hatékonyságjavítástól várt kiadáscsökkenés egy részéről. De az, hogy mennyi marad a kasszában, csak az év végére derül majd ki.

Hogy jön össze a 40 milliárd?

Forrás: Népszabadság-gyűjtés

Varga szerint a Fidesz nem növelné a hiányt


A magyar gazdaság Európa szégyenpadján van, ami egyértelmű bizonyítéka a kormány alkalmatlanságának - jelentette ki Varga Mihály, a Fidesz alelnöke a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Bizottság hét eleji látogatását követően. Miközben Európa országai lassan kilábalnak a válságból, Magyarországon a gazdasági mutatók tovább romlanak - tette hozzá, felidézve a munkanélküliség emelkedését és a harmadik negyedéves, hét százalék feletti gazdasági visszaesést. Varga leszögezte, hogy a Fidesz nem támogat olyan gazdaságpolitikát, ami a költségvetési hiány növelését tűzi ki célul. Ezzel arra az IMF- nyilatkozatra reagált, amely szerint a hitelnyújtó szervezet nem tolerálna egy 7 százalékos deficitet jövőre. Ennek lehetőségéről az elmúlt hetekben több vezető fideszes politikus is beszélt. Egy másik, szintén tegnapi nyilatkozatában, a valutaalap álláspontja kapcsán értetlenségének adott hangot: mint mondta, olyan tételekről van szó a jövő évi büdzsében, amelyek léteznek, de nincsenek elszámolva.

Szárnyvonalak bezárása3-4
Kedvezmények szűkítése9
Működési hatékonyság javítása25
Tarifaemelés3-5
Sok a kihasználatlan járat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.