Jelképes lesz a karácsony a cégeknél

Hal helyett hálót ad karácsonyra dolgozóinak a Tesco, a cég az ünnepi roham idejére nyolcszáz alkalmi munkást vesz fel a héten, elsősorban saját dolgozóinak a családtagjai, rokonai közül. Az idei céges karácsonyok nagyon szerények lesznek, ami sok rendezvényszervező és ajándékforgalmazó cégnek adhatja meg a kegyelemdöfést.

A taxislegenda szerint nem is olyan régen még értékes ajándékcsomagokkal járták az utakat karácsony előtt a fővárosban vállalatigazgatóktól vállalatigazgatókig, és a luxusutazásra szóló meghívók sem voltak ritkák. Aztán új ajándékozási kultúrát honosítottak meg nálunk az ajándékcsomagok hírétől is irtózó nyugati multicégek vezetői, akik hálózati szintű etikai kódexeket lobogtatva előírták: egy jelképes érték fölött minden ajándékot vissza kell küldeni, a partnercégek rendezvényein részt venni meg csak engedéllyel, bejelentés után lehet. Így van ez a német RWE- cégcsoporthoz tartozó Elműnél is, ahol a dolgozók öt euróig, azaz nagyjából ezer forintig fogadhatnak el üzleti partnereiktől ajándékot, és nem vehetnek részt más költségén olyan konferencián, ahová nem előadóként invitálják őket. Mint Boross Norbert, a társaság sajtófőnöke mondja, a nyugati cégeknél egyébként sem volt, és nincs kultusza a karácsonyi céges ajándékozásnak. Az Elmű, ha ajándékoz, akkor egy energiatakarékossági csomag formájában teszi, amiben egy fogyasztásmérő, egy energiatakarékos izzó és egy biztonságos hosszabbító van csupán. Az áramszolgáltatónál dolgozóknak nincs vállalati karácsonya, a szakszervezet viszont továbbra is szervez Mikulás-ünnepséget a dolgozók gyerekeinek.

Az állami szektor szervezetei, elsősorban a közhivatalok felé, nemrég a kormányfő is hasonló kéréssel fordult, mondván, még üdvözlőkártyákra se költsenek, és az ünnepségeket is fogják szerényre. A kiskarácsony a magáncégekre is jellemző, a válság hatására már egészen szorosra húzták a nadrágszíjat.

Szabó Hédi, a RagazzArt rendezvényszervező cég vezetője, a szakmai szövetség tagozatvezetője azt tapasztalja: a rendezvények és a céges ajándékozás piaca az idén oly mértékben szűkült, hogy sorra mennek tönkre az ebből élő ügynökségek. A gazdasági krízis nem tavaly, hanem most gyűrűzött be igazán. Nagyjából felére esett vissza a céges partik száma és költségvetése, ugyanilyen mértékben csökkenhetett az ajándékozási kedv. Jellemzővé vált, hogy már csak az ügyfélpiramis csúcsán lévőknek címeznek meghívót vagy ajándékcsomagot. Főként a szolgáltatói szektorban érdekelt vállalkozások próbálnak kitartani, akár egy majdan újra felvirágzó üzleti kapcsolat reményében.

Az idei karácsony legnagyobb újdonságával kétségtelenül a Tesco Globál Áruházak Zrt. áll elő. Hackl Mónika kommunikációs igazgató lapunknak bejelentette: az ünnepi rendkívüli forgalom idejére dolgozóik családtagjainak, rokonainak alkalmi munkát biztosítanak néhány hétre. A lehetőséggel nyolcszázan élhetnek. A szegényebb régiókban máris tömegesen jelentkeznek, és ezúttal kimondottan elsőbbséget élveznek a tescósok hozzátartozói. Ilyentájt az irodai munkatársak, sőt a vezérigazgató is kétkezi munkát végez néhány napig valamelyik áruházban.

A 22 ezer dolgozót foglalkoztató kereskedelmi óriásnál karácsonyra hagyományosan jelképes ajándékot, általában édességet, kapnak a munkavállalók. Az üzleti partnereknek sem szokás semmi zavarba ejtő ajándékot adni, a maximum egy üzleti ebéd. A Tescónál sem nézik jó szemmel, ha ügyfélkörük, amin a beszállítókat kell érteni, ajándékokkal akar kedveskedni munkatársaiknak, akiktől egyébként elvárják, hogy bejelentsék a küldeményt. Az üzleti rendezvényekre szóló meghívások is engedélykötelesek.

- A jótékonykodást a gazdasági társaságok szívesen időzítik karácsony környékére. Az állami vállalatok jótékonysági, pontosabban szponzorációs gyakorlatáról ugyanakkor nincs szakmai konszenzus, miközben ezekhez a cégekhez rengeteg megkeresés érkezik folyamatosan - mondta Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Zrt. szóvivője. A társaságnál évek óta szokás, hogy partnereiket üdvözlőkártyán értesítik az adott évben támogatott alapítványról, ami többnyire kötődik az utakhoz, illetve a mentőkhöz, balesetben sérült gyerekekhez. Az autópálya-kezelőnél ugyanakkor drasztikus mértékben csökkent a rendezvényekre és céges emblémával ellátott tárgyakra költhető keret. A dolgozóknak eddig sem adtak külön karácsonyi ajándékot vagy juttatást. Hasonló a helyzet a MÁV-nál, ahol nem szokás a dolgozók megajándékozása, sőt a vállalat már a céges partnereinek sem ad karácsonyi küldeményt tavaly óta. A MÁV Zrt. 2008 karácsonyán a partnereinek szánt ajándékok helyett 108 vasutas nagycsalád 626 gyermekét segítette ajándékutalvánnyal, az idei üdvözlőkártyák esetleges megrendeléséről viszont még nincs döntés - tudtuk meg.

A Wizz Air sem ajándékozza meg üzleti partnereit, a cég minden "felesleges" kiadást igyekszik megtakarítani, hogy ezzel is alacsonyabban tartsa repülőjegyei árát - fogalmazott Kázmér Natasa szóvivő. A dolgozók azonban itt sem maradnak karácsonyi ünneplés nélkül. A diszkont-légitársaság több bázisállomásán tart év végi bulikat, amelyek költségét a cég jellemzően barterben állja, a beszállítók repülőjegyeket kapnak fizetségként. Mindeközben a Malévnál is drámaian visszaszorult a repikeret, az e-mailes üdvözlőkártyán kívül csak a kiemelkedő partnercégek képviselőinek küldhetnek kitűzőt vagy repülőgépmodellt. Hegedűs Ádám szóvivő szerint a cég bevételeihez jelentősen hozzájáruló kereskedelmi partnereiket, vagyis a jegyértékesítőket, az utazási irodák ügynökeit minden évben meg szokták vendégelni egy szerény költségvetésű, jelképes rendezvényen.

A költségtakarékosság és az ésszerűség erősen érvényesül a Molnál is, noha a cégnek lenne miből adnia. Somlyai Dóra, a Mol magyarországi kommunikációs igazgatója szerint erős társadalmi szerepvállalásuk, sport- és kulturális támogatásuk értékesebb annál, mint hogy céges ajándékokra aprózzák el a keretüket, ami az idénre csak kicsivel lett soványabb, de minden korábbinál ésszerűbben igyekeznek beosztani. Saját dolgozóikról sosem feledkeznek meg, 5400 munkatársukat partnerükkel együtt egy hagyományos karácsonyi koncertre várják.

Egyre kevesebb cég költ egyre kevesebbet ajándékra - derül ki a Promo Direkt piackutatásából, amely egyenesen válságosnak nevezi ezt a piacot. Az elmúlt egy évben nőtt a 100 ezer forint alatt költők száma, és még tovább csökkent a félmilliónál és egymilliónál többet kiadóké. A céges ajándékok toplistáját az apróságok vezetik, az iroda- és írószerek, a naptár, a cd és a bor.

Nagyon szerény év végi partikra készülhetnek a rendezvényszervezők
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.