Ünnepi bevásárlás: kis karácsony

Az ünnepekre készülő magyar vásárló év végén akkor is kiköltekezi magát, ha lyukas a zsebe, most azonban ez a tétel megdőlni látszik: a kereskedők szerint szinte biztos, hogy idén spórolós lesz a karácsony.

Kevesebbet és olcsóbban - nagyjából így lehetne reklámszlogenbe önteni, mire számítanak a kereskedők a vásárlóiktól a most indult ünnepi szezonban. Bár az idény bemelegítő reklámjai a korábbi évek vásárlói rohamára építenek, a kereskedők készpénznek veszik, hogy az idei év vége nem hoz annyit, mint a tavalyi.

Megkezdődött az ünnepvárás - Az akcióktól remélik a forgalom fellendülését az eladók
Megkezdődött az ünnepvárás, karácsony

A november első heteitől az év végéig tartó időszak, de különösen a karácsony előtti hetek, csúcsidőszak a kiskereskedelemben: ilyenkor az év elejéhez képest 30-40 százalékkal ugrik meg a kereslet. A műszaki elektronikai kereskedők ilyenkor termelik ki a profit felét. Legalábbis az eddigi években ez megszokottnak számított, ahogy az is, hogy a karácsonyi szezonban az egyébként szűkpénzű vásárlónak is megnyílt a pénztárcája.

Ugyanakkor a hitelválság árnyékában már a tavalyi ünnepi hajrá sem sikerült valami huszárosra: még december elején is úgy tűnt, hogy a kereskedők nyakán marad az ünnepi árukészlet jó része. Azonban az utolsó két hétben csilingelni kezdtek a kasszák, és sikerült elérni a 2007-es eredményt. Ezt piaci elemzők utólag azzal magyarázták, hogy az elbizonytalanodott vásárlók az utolsó pillanatig kivártak a költéseikkel. Erre a fogyasztói magatartásra az is okot adott, hogy a kereskedők nyakra-főre akciózták a termékeiket - az árakció korábban nem tartozott a bevett karácsonyi kereskedői fogások közé. Szakmai vélekedések szerint ez megismétlődhet idén, újra az akciók játszhatják a meghatározó szerepet.

De még ez is kevés lehet: a kereskedők vélekedése szerint semmi jele annak, hogy az év végéig lényegesen erősödne a fogyasztói bizalom. Ezt támasztja alá a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adata, miszerint már az élelmiszerek piaca is rohamosan zsugorodik: augusztusban 6,6 százalékot esett 2008-hoz képest, amiből a piacon arra következtetnek, hogy a hazai háztartások anyagi lehetőségeik végére értek. Pedig nem lett volna meglepetés, ha a nyári visszaesés mérséklődött volna az őszi hónapokban - a korábbi években is előfordultak a nyaralási időszakban némi "kilengések" a kiskereskedelmi forgalomban. Most azonban nem ezt tapasztalni. A Pénzügyminisztériumban ugyan számítanak arra, hogy ebben fordulat lesz, ami megdobja majd az áfabefizetéseket, ám ennek jeleit egyelőre nem látják a kereskedők. Az "auditálatlan" piaci szóbeszéd (a szeptemberi KSH- adatra még heteket kell várni) gyakorlatilag egyöntetűen a PM közléseivel szögesen ellentétes, immáron 10 százalékot megközelítő forgalomcsökkenésről szólnak. Mindenesetre holnap mindenki okosabb lesz, amikor a pénzügyi tárca beszámol a költségvetés (közte az áfabevételek) októberi alakulásáról.

A CBA szóvivője, Fodor Attila, így festi le a helyzetet: egyre inkább elválik egymástól a kifejezetten olcsó termékeket, illetve a minőségi, ám drágább terméket vevők csoportja. Talán nem véletlenül a CBA pont az ünnepi szezonra időzítette diszkonthálózatának az elindítását, de szintén idén nyitotta meg a reprezentatív megjelenésű príma hálózatát is. Fodor Attila ezt ekképp magyarázza: az itteni piacon kereskedők számára a túlélés záloga, hogy a kiszolgálás jellegében is kövesse a vásárlói csoportok eltérő igényeit.

Kereskedői vélekedések szerint a pangó fogyasztói kedvet nem igazán lehet felélénkíteni az ünnepek környékén népszerűvé váló áruhitelekkel sem. Minden bizodalmuk az akciós termékekben van, mert mára a vevők a napi szükségleti cikkeik jó részét az áruházi reklámújságok első oldalai alapján próbálják beszerezni.

Az akciók mellett a kereskedők a szolgáltatásokkal próbálják becsábítani a vevőt. A Tescónál például az idei karácsonyi kampányban új elem, hogy az eladótérben tanácsadó hoszteszek várják a játékvásárlókat. A hozzáadott szolgáltatásokban látja a jövőt a Praktiker is, amelyik a nagy hazai kereskedelmi hálózatok közül elsőként nyitott saját webshopot, így karácsonyra már onnan is be lehet vásárolni. Szita Mária beszerzési igazgató úgy látja, bár csökkent a vásárlói kedv az utóbbi időszakban, a minőségi termékek egyre keresettebbek; a vevői bizalmatlanság elsősorban az olcsóbb, főleg kínai terméknek szól. A beszerzési igazgató szerint a válság a gyengébb minőségű importtermékeket szorítja vissza: a sokszor fizetési nehézségekkel küzdő szállítók csak olyan terméket hoznak be külföldről, amit biztosan el is tudnak adni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.