Sztrájkot hozhat a British Airways Jézuskája

Újabb elbocsátásokat hajt végre a British Airways, miután 292 millió fontos deficittel zárta üzleti éve első felét, s ez még karácsony előtt felboríthatja a kontinens légi közlekedését. A Ryanair az említett időszakban megduplázta nyereségét.

Még karácsony előtt komoly fennakadást is okozhat Európában, s a transzatlanti útvonalakon, hogy a British Airways (BA) minden eddiginél szigorúbb költségcsökkentést tervez, miután tegnap ismertették: a pénzügyi év első felében történelmének legrosszabb eredményét könyvelte el a légitársaság. A hiány 292 millió fontot tesz ki, melyből 48 millió fontot emésztettek fel a vállalat szerkezetátalakításának költségei. Ugyanebben az időszakban, azaz a csúcsszezonban, március vége és szeptember vége között tavaly még 52 millió font volt a BA profitja.

Így nem csoda a cég bejelentése, hogy a már korábban elhatározott 3700 fős elbocsátáson túl további 1200 dolgozónak mondanak fel jövő év márciusáig. A menedzsment csökkenteni kívánja a transzatlanti járatok utaskísérő személyzetét - egy fővel, járatonként 14-re -, továbbá két évre befagyasztaná a fizetéseket. Az illetékes szakszervezet, a Unite most megszavaztatja tagjait egy esetleges munkabeszüntetésről, melynek eredménye december közepére várható. Ha a többség a sztrájk mellett dönt, közvetlenül az ünnepek előtt nagy bajba kerülhet a vállalat és az utazóközönség egyaránt.

A British Airways a nyáron 3,5 százalékkal csökkentette kapacitását, amivel némiképp enyhítette az 1,9 százalékos utasszám-visszaesés okozta veszteségeket. A vállalat vezérigazgatója a tegnap adott tévéinterjúiban hangoztatta, hogy csak a hatalmas takarékossági és racionalizálási erőfeszítések akadályozták meg a még tetemesebb veszteséget. Számításai szerint az ágazat a tavalyihoz képest egymilliárd fonttal kevesebb bevételt termel.

Simon Calder, a leggyakrabban idézett brit idegenforgalmi szakíró a héten úgy fogalmazott, hogy a BA legfőbb problémája az utazók - angol rövidítéssel - ABBA-effektusa. (Anything But British Airways, azaz bármivel csak a BA járataival nem). Az utazók minden más rivális égi szállítóval szívesebben repülnek, mint a világ egykori "legkedveltebb légitársaságával". A legjobb példa a Ryanair, amit ugyan általános megvetés sújt kíméletlen árpolitikája miatt, mégis abban a hat hónapban, amikor a BA közel 300 milliós mínusszal zárt, az ír fapados 347 millió font profitot realizált.

Szakértők szerint a világ légitársaságai rövid időn belül a három globális légiszövetségbe sorolnak be. Ami a BA jövőjét illeti: tőzsdei lamentálások szerint a brit légitársaság és spanyol társvállalata, az Iberia vezetése között nagyon jó a kapcsolat, így hamarosan döntés születhet az együttműködés szorosabbra fűzéséről - azaz a régen rebesgetett egyesülésről.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.