Biztosítók tisztességtelen ajánlata

Csak első látásra vonzó a készpénzes kárkifizetés magyarországi gyakorlata: külföldön a kárérték 110 százalékát, itthon csak felét kapja a vétlen autós.

Ha vétlen az autós, akkor az európai biztosítók általában nem száz, hanem 110 százalékot térítenek, hogy ne érje veszteség, hiszen nem ő tehet a kárról, melyet a vétkes kötelezője alapján rendeznek. Ezzel szemben Magyarországon napjainkban általában 50 százalékot adnak, igaz, ezt készpénzben ajánlják fel, ám ez mégsem korrekt gyakorlat.

Vegyünk egy példát: az egymillió forint értékű és egymillió forintért javítható autóra félmillió forintos javíthatósági határt jelöl meg a biztosító, miközben az eredeti állapotot kellene helyreállítania, ami a nemzetközileg és itthon is alkalmazott Eurotax katalógus alkatrészáraiból kalkulálva egymillió forint lenne. Ezt a módszert az extraprofitot vadászó, de már csődbe ment vagy eltiltott cégek vezették be és fejlesztették tökélyre: már eltűntek ugyan a piacról, de a fogyasztó-fosztó gyakorlat megmaradt.

Ha tehát leviszik a javíthatósági határt, akkor a sérült autók többsége elmegy totálkárba, vagy fél áron kifizetik a tulajnak. A gyári technológiával, valamint alkatrészekkel - és nem feketén - dolgozó szerviz enynyiből nem tudja megjavítani az autót, ezért irány az olcsónak látszó, ám közel sem megbízható műhely, amelyben kevesebbért is elvállalják.

Csakhogy az autó közel sem lesz megbízhatóan helyreállítva, merthogy tisztességesen ennyiből csak erre futja. Ott jó esetben bontott, rossz esetben lopott alkatrészekből javítják meg, még rosszabb esetben csak összeeszkábálják valahogy az autót, amelynek később súlyos következményei lehetnek. Például nem cserélik, mert nem futja új légzsákokra, és csak bekárpitozzák a műszerfalat, az "air bag" felirat azonban nem véd ütközéskor, ahogyan a bontóból származó és már egy korábbi balesetnél megnyúlt biztonsági öv sem. A fém gyűrődő alkatrészekről már nem is beszélve.

Nemritkán az autósnak is a zsebébe kell nyúlnia
Nemritkán az autósnak is a zsebébe kell nyúlnia, autó, javítás

A másik a hitel kérdése. Ha valaki például egy hároméves autóval csak koccan, de a biztonsági rendszer működésbe lép, és kinyílik a két légzsák. Az egykoron kétmillió forintért vásárolt autó piaci értéke másfél millió forint alatt van, de inkább csak 1,4 millió, miközben az árfolyamváltozások miatt lehet, hogy még 2,2 millió forint hiteltartozás terheli, és a biztosító hétszázezer forintos javítási határt szab meg, ennyiből azonban nem lehet helyrehozni.

A tulajdonosnak ezért felvetik a "totálkárosítás" lehetőségét, ám a tartozását akkor is ki kell fizetnie, ráadásul autója sem lesz. Marad a sötétebb szektor, ahol olcsóbban dolgoznak, mert hozzálopják a légzsákokat, mivel abból például csak gyári eredeti van, és nincs utángyátott, amelyhez olcsóbban, de legálisan hozzá lehet jutni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.