Padlót fogott a lízingpiac
A szövetség idén összesen 470 milliárd forint kihelyezéssel számol, ami valóban "csak" hatvanszázalékos visszaesést jelentene a 2008-as 1200 milliárdhoz képest (az első fél év végén még 70 százalékos volt a mínusz), a javuláshoz azonban az is nagyban hozzájárul, hogy a tavalyi utolsó negyedév számain már mély nyomott hagyott a válság. Jövőre - legalábbis az idei mélyponthoz képest - már némi növekedést vár a szövetség: a finanszírozás elérheti a 600 milliárdot, a várakozások szerint azonban ahhoz még legalább három évre lesz szükség, hogy a lízingpiac visszatornássza magát a tavalyi szintre.
A legnagyobb visszaesést az ingatlanlízing és az autófinanszírozás szenvedte el. Előbbi esetében a finanszírozott összeg 75, míg az új szerződések száma 89 százalékkal csökkent, az utóbbi területen mindkét mutató 69 százalékkal romlott tavalyhoz képest. (Ingatlanlízingből eddig 13,3 milliárd forint az idei kihelyezés, szemben a tavalyi 50,3 milliárddal, míg az autófinanszírozás esetében 42,4 milliárd áll szemben a 2008-as 174,5 milliárddal.) Ezt a két területet ráadásul érzékenyen érintheti azt a jegybanki elképzelés, amely korlátozná a devizaalapú finanszírozást a lakossági ügyfelek esetében. Hordós Zoltán szerint a jelenlegi formájában a javaslat további 50 százalékos visszaesést okozna.
Az autófinanszírozásban nem- csak az új szerződések jelentős csökkenése, hanem a bebukott hitelek számának emelkedése is gondot jelent. Míg az utóbbi három évben átlagosan évi 15 ezer autó került vissza a finanszírozókhoz, idén szeptemberig ennél 20-25 százalékkal több, miközben a lízingcégek - a bankokhoz hasonlóan - ezres nagyságrendben mentik a bajba került ügyfeleket a konstrukciók módosításával, például a futamidő növelésével.