Malév: menekülnek az oroszok a fedélzetről

Több tízmilliárd forintba kerül, ha ismét a magyar állam lesz a Malév többségi tulajdonosa. Az orosz Vnyesekonombank bízik abban, hogy kedvező feltételekkel szállhat ki a cégből.

Teljesen kiszállna a Malévből az orosz Vnyesekonombank (VEB) - így értelmezhető az orosz Kommerszant című lap tegnapi cikke, amely szerint jelenleg arról zajlanak kormányzati szintű tárgyalások, hogy ez milyen feltételekkel valósulhat meg. Mint írják, a jelenleg 49 százalékos üzletrészt birtokló VEB célja, hogy pénzénél legyen. A kormány és a bank megállapodott abban, hogy a magyar állam megveszi a bank tulajdonrészének bizonyos hányadát, a fennmaradó részt a VEB értékesíteni kívánja.

Utóbbi csak azt követően lehetséges, hogy a magyar kormány tulajdonrészre konvertálná a légitársaság állammal szemben fennálló kötelezettségeit: MFB-hiteleket, köztartozásokat és egyéb, a privatizációs szerződésben vállalt, de nem teljesített kötelezettségeket. Vagyis, a feltételezések szerint, gyakorlatilag leírnák a cég utóbbi években összeszedett adósságait, legalábbis azok jelentős részét.

A Malév a Budapest Airportnak és számos más beszállítójának is tartozik, ám e tartozások nem kezelhetetlenek, másrészt azokat csak egy esetleges csődeljárás keretében lehetne leírni, amiről nincs szó. A Kommerszant információi szerint százhetvenmillió euróról, azaz mintegy ötvenmilliárd forintról lehet szó. A gyakorlatban a Malév 99,95 százlékát birtokló AirBridge Zrt. részvénykibocsátására kerülne sor, amely tranzakció után az Airbridge jelenlegi részvényesei, Költő Magdolna és a VEB tulajdonrésze kisebbségivé zsugorodna.

Ezzel a lépéssel az állam könnyítene a Malév terhein, amelynek ilyen pénzügyi terhek mellett esélye sincs a normál működésre, másrészt a jelenlegi tulajdonosokat is helyzetbe hozza azáltal, hogy üzletrészük értéke megnő. Arról sem a Pénzügyminisztérium, sem a VEB nem nyilatkozott, milyen arányban változnának az üzletrészek, s a VEB mekkora tulajdoni hányadot kíván értékesíteni.

Oleg Pantyelejev, az orosz aviaport szakportál vezetője moszkvai tudósítónknak ugyanakkor úgy nyilatkozott: az ügylettel jól járhat a VEB, hiszen "a 49 százalék értéke most nulla, viszont az adósság rendezése után a 25 százalék is reális áron adható el".

Kérdés, kinek. Elvégre a szektor cégeinek értéke a recesszió miatt igen alacsony. Márpedig információink szerint a VEB célja, hogy az egyéves Malév-kaland után pénzénél legyen: úgy tudjuk, korábbi tőkeemelésre és a napi likviditás finanszírozására, valamint az Abramovics fivérek általi privatizációra közel százmillió eurót költöttek. A maradék részvénypakett vevője a magyar állam is lehet, ha nincs más jelentkező.

Szakértőink nem tartják valószínűnek, hogy a VEB találna jelentkezőt egy kisebbségi pakettre - annak ellenére sem, hogy az adósságainak nagy részétől megszabadított Malév tud rentábilisan működni, s mint állami társaság, hitelt is sokkal könnyebben kap. Ugyanakkor az állam többségi tulajdona azt is jelenti, hogy egy esetleges vevőnek semmilyen beleszólása nincs a cég irányításába. Márpedig akkor miért venné meg?

A cég idén is veszteséges lesz, idei terve 3,1 millió utas, ami alacsonyabb a tavalyinál. Szakértők szerint el kell érnie a három és fél milliós éves utasszámot ahhoz, hogy működése rentábilissá váljon.

A Malévnél csak ez év közepén indultak el olyan költségcsökkentő lépések, amelyek nyomán működése ésszerűvé válhat. Az őszi menetrend kezdetétől a társaság négy repülőgépet a földön tart, és végleg kivonták a flottából a drágán üzemeltethető Fokker-70-eseket, amelyek helyett alacsony fogyasztású - az utasok által kevésbé kedvelt -, turbólégcsavaros Q400 repülőket állítottak forgalomba. A vezetőség további létszámleépítéseket tervez, és ezek az intézkedések még jelentős pénzügyi terhet rónak a társaságra.

Bármi legyen is a megegyezés az orosz és a magyar fél között, a mindenkori magyar kormánynak sok munkát ad majd a cég: jelen pillanatban a társaság talpon maradása, a - csoportszinten - több mint 2500 dolgozó munkahelyének megőrzése a legfontosabb.

A tél folyamán - amikor minden légitársaság árbevétele jelentősen csökken - finanszírozás nélkül a Malév biztosan bedőlne. Az sem mellékes, hogy Ferihegyen a forgalom jelentős részét a Malév adja, esetleges bedőlése esetén a Budapest Airport régiós pozíciói hosszú távon is komoly kárt szenvednének. A cég működésének konszolidálása már csak azért sem elodázható, mert a kormány hosszú távon nem tarthatja meg a nemzeti légitársaságot. A profitábilis működtetést csakis egy jelentős piaci méretű szakmai befektető biztosíthatja. Komoly piaci szereplő beszállása azonban csak egy konszolidált cégbe lehetséges.

Betegszállító székek Ferihegyen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.