Csányi Sándor bekebelezte a Herzet is
Csányi Sándor befektetőcége, a Bonitás 2002 Zrt. által szeptember végén alapított Bonafarm Zrt. - az érdekeltségi körébe tartozó élelmiszergazdasági csoport stratégia kialakításáért, a szinergiák kihasználásáért és a közös feladatok ellátásáért felelős cég - veheti meg a felszámolás sorsára jutott Herz Szalámigyárt Zrt. eszközeit - értesült a Népszabadság. Mint korábban megírtuk, a patinás múltú élelmiszer-ipari társaság vagyonelemeit október elején hirdette meg a felszámoló Mátraholding. A vállalat kikiáltási ára 3,5 milliárd forint volt, ebből a védjegyek, szabadalmak 1,7 milliárdot, az ingatlanok 1,43 milliárdot, a gépek és a berendezések 320 milliót tettek ki.
Pinka György felszámolóbiztos a konkrét árat nem kívánta elárulni, annyit azonban megjegyzett, az az elvárt szintnek megfelelő. Összességében a Bonafarm Zrt. adta a legjobb ajánlatot, ráadásul egyben veszik meg a nagy múltú társaság eszközeit. Más pályázókról nem tett említést, lapunk azonban úgy tudja, hogy még egy vevőjelölt akadt: az elmúlt években itthon igencsak jelentékeny húsipari vállalatcsoportot felépítő szlovák Penta.
A Bonafarmmal a szerződéseket 2-3 héten belül írják alá. Ezzel azonban még nem ér véget az értékesítési folyamat, miután az ügyletet a Gazdasági Versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia. Ha az adásvételt végül a GVH is szentesíti, akkor hosszú idő után ismét egy érdekeltségen belülre kerül a hazai élelmiszerpiac két legismertebb szalámimárkája, a Herz és a Pick.
A Herz az évek óta görgetett hatalmas hitelállománya miatt jutott nehéz helyzetbe, ami ráadásul nem is a tartósan veszteséges működés következménye volt. Tavaly például 7,1 milliárd forint, 2007-ben 8,8 milliárd forint árbevételt produkált a vállalat, akkor az üzemi eredmény meghaladta a 107 millió forintot. Nagy Endre, a vállalat vezérigazgatója lapunkat korábban úgy tájékoztatta, hogy a hitelállományt a Herz öt éve, a többszöri tulajdonosváltásokat követően örökölte. Ez a teher ráadásul akkor jóval nagyobb volt, mint a felszámolás idén nyár elejei megindulásakor: mindent egybevéve közel ötmilliárd forintra rúgott. Az elmúlt években sikerült faragni belőle, a hosszú távú kölcsönökből például több mint egymilliárd forintot.
Azonban beütött a hitelválság, s a bankok rendkívül szigorú hitelezési és vállalatfinanszírozási politikára váltottak. A cég megmentése érdekében a megbeszélések a hitelek átütemezéséről, a futamidő meghosszabbításáról már tavaly szeptember óta folytak a vállalat banki finanszírozójával, a CIB Bankkal, ám a tárgyalások nem hoztak eredményt. Eközben viszont akadt egy beszállító, aki megunta a kifizetetlen számlájára való várakozást, és elindította a felszámolási eljárást a Herz ellen. - Ha a krízis nem söpört volna végig a gazdaságon, akkor már régen megoldás születhetett volna a társaság finanszírozására - állította még a felszámolás megindulása előtt a vezérigazgató.
A Herz Szalámigyár jelenleg áll, immár az egy hónapja még működő márkaboltja sincs nyitva. (Már csupán néhány alkalmazott van a gyárban, ők az állagfenntartást végzik.) Ezzel együtt a Bonafarm-csoport biztosan piachoz jut. A megrendelők, kereskedelmi láncok ugyanis a történtek ellenére keresik a szalámigyár termékeit. Különösen azok után, hogy tavaszszal felvették a védett földrajzi jelzésű termékek szűk körű európai uniós listájára a Budapesti téliszalámi megnevezést - itthon közismertebb nevén a Herz szalámit. A listán egyébként összesen mintegy 800 tradicionális áru szerepel. Ezek nevét vagy földrajzi megjelölését pedig más nem használhatja.