Kína lett a luxusipar mentsvára
Nyolcszázalékos forgalomcsökkenéssel ugyan, de átvészelte a válságot a luxusipar - derül ki a Bain & Co. tanácsadó felméréséből. A cég jövőre már a globális kereslet egyszázalékos növekedését vetíti előre. A helyzet nem volt tehát annyira sötét, mint azt fél évvel ezelőtt jelezték, hiszen áprilisban még tízszázalékos visszaesésről beszéltek. A keleti valuták erősödésével párhuzamosan nőtt az igény Ázsiában a luxuscikkek iránt, és ez köszön vissza a javuló prognózisban is. Ázsiában - Japánt nem számítva - az idén tízszázalékos lehet a bővülés a tavalyi 9 százalékos után. Igaz, a 2007-es 16 százalékos növekedési ütem elérése még odébb van. A legdinamikusabban Kínában élénkül a kereslet, jóllehet a tavalyi 30 százalékos növekedésben megmutatkozó vásárlási láz az idén 12 százalékosra enyhül. Leszámítva Pekinget, Sanghajt és Guangcsút, ahonnan már ismét paradicsomi állapotokról számolnak be a luxuscikk-kereskedők.
Az amerikai tanácsadó cég szerint a karácsonyi nagybevásárlás már a költekezés jegyében telik, globálisan az év végi eladások a tavalyi szezonét egy százalékkal múlják majd felül, és innentől már egyenes út vezet - felfelé. A luxusipar első igazi sikeréve azonban 2011 lesz, akkor 4,2 százalékkal ugranak meg az eladások. Az idei, 227 milliárd dollárra tehető forgalom megoszlásában vegyes a kép: a legsötétebb Észak-Amerikában, ahol 16 százalékos bevételcsökkenéssel számolnak. A 38 százalékos felvevőpiacot jelentő Európában a tavalyi egyszázalékos visszaesés után az idén nyolccal csökken a forgalom. Folytatódik viszont Ázsia előretörése: részesedése 13-ról 15 százalékra nő, elsősorban a kínaiak és a koreaiak vásárlásainak köszönhetően.
A gyártók véleménye megoszlik a jövőről. A selyemsálairól, kézitáskáiról híres francia Hermes szerint az ágazat szereplői még mindig az erdőből való kiutat keresik, és a következő 15 hónapban nem is lelik meg, ezzel szemben a piacvezető Louis Vuitton már a karácsonytól is csodát vár. A brit Burberry divatháznál is ezt a véleményt osztják.