Tarifaemelésre készül a MÁV
Beigazolódtak a lapunkban közzétett tervek: a vasúti menetrend hivatalos tervezete szerint december második hétvégéjétől 33 MÁV- mellékvonalon állnak le a vonatok. Az utasoknak és a vasutasoknak azonban ezenfelül is meg kell majd barátkozniuk néhány meglepetéssel.
Hetvenmilliárd forintot spórolna a következő három évben a közösségi közlekedésen a kormány - közölte tegnap Hónig Péter közlekedési miniszter. A "kormányokon átívelő terv" célja, hogy a helyközi buszjáratok és a vonatok közlekedtetésére a költségvetés 2012 végén már csak a hazai össztermék (GDP) egy százalékát költse, szemben a jelenlegi 1,3 százalékkal. Azaz kiadásai ne haladják meg a 260 milliárd forintot.
Meglepetésként a költségcsökkentő programban már 2010-ben fontos szerephez jut a közösségi közlekedési tarifák emelése. A kormányszóvivői tájékoztatón a miniszter arról nem nyilatkozott, hogy az utasoknak pontosan mekkora drágulásra kell felkészülniük januártól. Kijelentette azonban: a jegyáremelések 2007 óta nem követik az inflációt.
Megnyirbálják az utazási kedvezmények rendszerét is. Hónig Péter a megszűnő kedvezményeket nem nevezte meg, de annyit elárult: a tarifaemeléstől és a kedvezményezettek körének csökkentésétől jövőre mintegy kilencmilliárd forint többletbevételt várnak.
A kormány a szolgáltató vállalatokhoz is hozzányúlna. Az elsődleges cél a felesleges vezetői és adminisztratív létszám csökkentése. A szaktárca vezetője szerint a MÁV fizikai foglalkozású dolgozóinak nem kell elbocsátásokra számítaniuk. A létszámcsökkentés elsősorban a fehérgalléros vasutasokat érintheti.
Az első lépés ezzel együtt a MÁV és a Volán-társaságok menetrendjének összehangolása. Ennek jegyében a főváros és a megyeszékhelyek között decembertől a vasúté lesz az elsőbbség. Az országos jelentőségű viszonylatokban vonatok szállítják majd az utasokat, a felesleges buszjáratokat pedig leállítják. A 20-30 perces, ütemes vasúti menetrendre történő átállástól átlagosan tízperces menetidő-csökkenést és a bevételek ötszázalékos növekedését remélik.
A regionális közlekedési hálózat mintegy ezer kilométerén a Volán-társaságok autóbuszai veszik át a vonatok feladatait. A forgalom szüneteltetése a kijelölt 33 vasúti viszonylaton összesen 6400 utast érint majd. A miniszter szerint azonban senki nem marad a megállókban: "ahol eddig volt, ott lesz is közösségi közlekedés". Arról viszont a tárcavezető nem beszélt, hogy a három- éves program végrehajtása a későbbiekben érinthet-e további vasúti szárnyvonalakat, ahol "ideiglenesen" leállhat a forgalom.
A nyilvánosságra hozott menetrend tervezetén a közlekedési tárca már nem sokat változtatna (http:// www.khem.gov.hu/nyitolap/menetrend_tervezet. html). A még folyamatban lévő helyi egyeztetésektől érdemi újdonságot nem várnak. A terveket már csak az befolyásolhatná, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) esetleg közlekedésre alkalmatlannak találna egy-egy országos jelentőségű vasútvonalat. Ez azonban még a jelenleg rendkívül rossz pályaállapotok mellett sem valószínű.
Eredménytelennek tartja a kormány és a MÁV szakszervezetei közötti kollektív munkaügyi vita tegnapi tárgyalását is a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a tegnap felfüggesztett gördülő sztrájkot azonban egyelőre nem folytatja. A szakszervezet közlése szerint egy vasúti vonal bezárását se fogadják el,
a nyomásgyakorlást viszont a többi, a kollektív munkaügyi vitát kezdeményező vasutas- szakszervezettel közösen kívánják folytatni. A társaság többi reprezentatív szakszervezete egyelőre a tárgyalóasztal mellett szeretne eredményt elérni. (K. J. E.)