Megszűnő vasútvonalak

Teljes vasútvonalak és távolsági autóbuszjáratok tucatjai eshetnek áldozatául a közösségi közlekedés kormányzati átalakításának. Három év alatt nullszaldóssá kell tenni a vasutat. Ha ez nem sikerül, finanszírozásában senki sem lesz hajlandó részt venni.

Teljes vasútvonalak és távolsági autóbuszjáratok tucatjai eshetnek áldozatául a közösségi közlekedés kormányzati átalakításának. Három év alatt nullszaldóssá kell tenni a vasutat. Ha ez nem sikerül, finanszírozásában senki sem lesz hajlandó részt venni - jelentette ki Antali Károly. A közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos szerint a helyközi személyszállítás fenntartásában a kormánynak mindenképpen "külső tettestársra" lesz szüksége. A bankok és egyéb finanszírozók bevonása azonban elképzelhetetlen hiteles üzleti terv nélkül. Ennek első lépéseit is egyelőre csak tervezik. Ha azonban a tervek megvalósulnak, a főváros és a megyeszékhelyek között utazóknak számos újdonságot kell megszokniuk. Elsősorban azt, hogy decembertől ezeken a viszonylatokon a vasúté az elsőbbség, és felszámolják a párhuzamosságokat.

Ami azt jelenti, hogy egyes megyeszékhelyekre a jelenleginél lényegesen kevesebb busz közlekedik majd Budapestről. A főváros és Győr között például a 22 távolsági járatból kettő marad meg. Feladataikat a vonatok veszik át. A vasút csak négy megyei jogú város kiszolgálásánál nem kap elsőbbséget: Salgótarjánba, Egerbe, Szekszárdra és Hódmezővásárhelyre főleg buszok járnak majd, bár nem szűnik meg teljesen a vasúti közlekedés.

Megszületett a még jóváhagyásra váró szakmai döntés a vasúti mellékvonalak sorsáról is. A közlekedési tárca 46 vizsgált szárnyvonalból 33 esetében tűzte napirendre a vonatforgalom szüneteltetését. Az összesen mintegy ezer kilométernyi vonalszakasz listáját csak ma hozzák nyilvánosságra.

Annyi már tudható, a szakminisztérium a korábban is veszteségesként és kis forgalmúként emlegetett vonalak között szemezgetett. A lapunk által megismert minisztériumi feljegyzések alapján az egyeztetések még távolról sem zárultak le. Egyes vonalak esetében az derült ki, hogy megmaradásuk valószínűleg politikusok közbenjárásának, és nem szakmai érveknek köszönhető. Így van ez a Somogyszob-Nagyatád vonallal, ahol Kolber István ahhoz a feltételhez kötötte a vonatok leállítását, hogy Ötvöskónyiban korszerű átszállási lehetőséget építenek ki. Tapolca és Ukk között ugyanakkor menetrendszűkítés mellett, de maradnak a vonatok, mert Mesterházy Attila "naponta két vonatpárra igényt tart".

Antali szerint négymilliárd forint megtakarítást hozhat a terv végrehajtása. Ha azonban a MÁV és a Volán-társaságok együttműködnek, és a szaktárcának sikerül átalakítania a szolgáltató társaságokat is, akár 12 milliárd forint megtakarítás is lehetséges. A MÁV-nak október 31-ig kell összeállítania új üzleti tervét. Cserébe azt ígérik, hogy november 30-ig megszületik a közszolgáltatási szerződése, amely akár három évre is szólhat. A Volán-társaságok viszont jól járhatnak, ha együttműködnek a vasúttal: a szakminisztérium ugyanis 2016-ig kész részben korlátozni az autóbuszos személyszállítási piac megnyitását.

Noha a tervek szerint mintegy ezer kilométeren megszünne a vasúti személyszállítás, a fennmaradó hálózatban nőhet a megrendelt kapacitás - mondta Szollár Domokos kormányszóvivő az MTI-nek. Az országos hálózatban közlekedő vonatok 24 százalékkal több férőhellyel, ütemes menetidővel közlekednek majd: az elővárosi járatok 30 percenként, a Budapesttől 80 kilométer távolságig található városokból óránként indulnak. Ennél távolabbról kétóránként közlekednek a vonatok.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.