Andrási: Nem állunk meg!

Masinisztát váltott a MÁV, távozott posztjáról az állami vasút egyik vezérigazgatója. Heinczinger István feladatait Andrási Miklós elnök-vezérigazgató vette át, aki lapunknak arról beszélt: felelős tulajdonos kezében a vasút nem kerülhet a tönk szélére, az utasoknak pedig nem kell tartaniuk a vonatok leállásától.

- Júliusban a közlekedési tárcánál még a MÁV kettős vezetésének előnyeiről beszéltek. Mi lesz más attól, hogy Heinczinger István leköszönt, a vasút irányítása egy kézbe került, az igazgatóság pedig új tagokat kapott?

- A feladatok lesznek újak, és ezekhez új emberek kellenek. A közösségi közlekedés rendszerének átalakítása felforgatja a MÁV szervezetét. A feladat egy transzparens, hatékony, a modern vállalatirányítási elvek alapján működő cégcsoport kialakítása, amelyben a személyszállítás és a pályavasút működése kerül a középpontba. Ez az oka, hogy Mosóczi László pályavasúti vezérigazgató-helyettes és Kozák Tamás, a MÁV-Start vezérigazgatója a MÁV igazgatósági tagja lett. Személyük garancia arra, hogy az igazgatóság az eddiginél erősebb lesz.

- Erősebb vállalatvezetésre szükség is lesz. A MÁV felett legalábbis már kongatják a vészharangot. Csődben van a vasút?

- Csődről nincs szó. A MÁV mindaddig működőképes marad, amíg a személyszállítási szolgáltatásokat megrendelő költségvetés pontosan fizeti a számlát. Erről szólt az a közlekedési miniszternek címzett levél is, amelynek tartalmát a sajtóban elferdítették, és ami alapján a vasút januári csődjéről kezdtek beszélni. A levélben valójában csak arra hívtuk fel a miniszter figyelmét, hogy 2010-ben a MÁV közszolgáltatási szerződésének megkötése nem halogatható. Jövőre a társaságnak nem lesznek a MÁV Cargo privatizációs bevételéhez hasonlóan rendelkezésre álló rendkívüli bevételei.

- Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha nem lesz szerződés, leállnak a vonatok?

- A vonatok nem állhatnak le. Ha ez bekövetkezne, az nemcsak a MÁV, hanem az ország csődje is lenne. Nehéz helyzetek az elmúlt években is voltak, és a vonatok mégis közlekedtek. Az én dolgom, hogy ez most is így legyen. A kormányé pedig, hogy egy lehetőleg középtávú, 3-5 évre szóló közszolgáltatási szerződés gyors megkötésével mindehhez a hátteret biztosítsa.

- Tudják már, mire kérnek pénzt 2010-ben? Elkészült a decemberben életbe lépő vasúti menetrend?

- A teljes menetrend nincs kész. Egyelőre be kell érnünk annyival, hogy tudjuk, az országos menetrend szerint milyen vonatok közlekednek majd. A regionális menetrendekre még várni kell. De néhány héten belül ez is eldől, és a MÁV is tudni fogja, milyen vonatok közlekedtetéséhez mennyi pénzre lesz szüksége decembertől. Így a közszolgáltatási szerződés megkötésének sem lesz akadálya.

- Ha minden a terv szerint alakul, a vonatok akkor is megállhatnak. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) már bejelentette, hogy sztrájk mindenképp lesz. Elkerülhetőnek tartja a vasút megbénítását?

- Rajtunk nem múlt és nem is fog múlni a sztrájk elkerülése. Mindent megtettünk és meg is teszünk azért, hogy a szakszervezeteknek ne legyen okuk a munkabeszüntetésre. Három fordulóban tárgyaltunk a reprezentatív szakszervezetekkel, és négy szervezettel meg is állapodtunk a tárgyalások folytatásáról. Csak remélni tudom, hogy végül a VDSzSz vezetőivel is találunk módot a megegyezésre. Ha nem, kénytelenek leszünk a még elégséges szolgáltatásokról beszélni. De megállni akkor sem fogunk.

Andrási szerint nem lesz csőd, ha a költségvetés rendben fizeti a személyszállítást a MÁV-nak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.