'Magyarország el van kényeztetve'
- Az utóbbi 3-4 évben a Vodafone nem tudott érdemben változtatni a piaci részesedésén. Igaz, versenytársai sem. Mivel az anyacég érdekeltségei más országokban piacvezetők, vagy versenyben vannak ezért a pozícióért, feltételezem, nem sok idejük marad születésnapozni.
- A Vodafone csoport többi vállalatához képest más pályán mozgunk. A hazai volt a Vodafone első régióbeli befektetése, s csak az itteni tapasztalatokat követően vásárolt be a többi országban. Nagyon fontos különbség azonban, hogy míg másutt erős pozícióban lévő céget vettek és "márkáztak át", itthon a nulláról kellett felépíteni egy mobilvállalatot. Soha nem a SIM kártyák számában versenyeztünk, sokkal fontosabb számunkra például az egy ügyfélre jutó árbevétel, amelyben vezetők vagyunk.
- Egy ideig mégis szépen növekedtek, aztán fogyott a lendület. Miért?
- Piacra lépésünkkor alig kétmillió előfizető volt. Ez volt a dinamikusabb növekedési szakasz, agresszív árpolitikával, amely addig tartott, amíg a penetráció el nem érte a száz százalékot. Azóta minimális az elmozdulás a kemény verseny ellenére. A mobilinternet terén viszont, ahol csak egy év hátránnyal indultunk, stabil másodikak vagyunk, s ha az egy előfizetőre jutó adatmenynyiséget nézzük, nálunk a legmagasabb.
- Tíz év elég idő ahhoz, hogy a tulajdonosok úgy véljék: ideje végre learatni a befektetésük gyümölcsét. Nem követelik a jobb eredményeket?
- A távközlés technológiailag folyamatosan fejlődő iparág, amely folyamatos befektetést igényel. Amióta én állok a cég élén, a legfontosabb feladatom a vállalat jövedelmezőségének javítása, ennek érdekében komoly takarékossági intézkedéseket vezettünk be. Az alapvető cél a munkahelyek megtartása, ennek érdekében nincs fizetésemelés, kevesebbet költünk céges autókra. E tekintetben példavállalat vagyunk a cégcsoporton belül, mert tartjuk az üzleti vállalásainkat. Nem véletlen, hogy a cég ide telepítette 700 fős globális pénzügyi szolgáltató központját.
- A takarékoskodás érinti a készülékek ártámogatását is?
- Igen. Magyarország el van kényeztetve: jó minőségűek a mobilhálózatok, a cégek pedig sokat költenek a készülékek ártámogatására, miközben szomszédainknál ez már nem gyakorlat.
- Akkor hol érhető tetten a verseny, amely a válság miatt már a percdíjak területén sem túl intenzív?
- Én ezt másként látom, sőt a verseny fokozódott. Annak ellenére, hogy a nemzetközi és a hazai szabályozás miatt sok bevételtől esünk el, például az összekapcsolási és a roamingdíjaknál. A jubileum kapcsán egyébként olyan újdonságokkal rukkolunk elő, amellyekkel meglepjük a versenytársainkat.
- A jövő évi büdzsé tervezetében húszmilliárd forint a frekvenciabevételi terv. Az eredménytelen mobiltender után mégis a "hármak" osztozhatnak a frekvenciákon?
- Nem tudjuk, milyen frekvenciákat kíván értékesíteni az állam. De tény: a széles sávú internet terjedése eljutott abba a szakaszba, hogy a jelenleg használt magasabb frekvencia-tartományokon a lefedettség már alig növelhető. Az is tény, hogy egy új versenytárs belépésével nyernének a fogyasztók, ha a folyamat megfelelően elő van készítve. Mivel a végül eredménytelenül zárult mobiltender is lehetőséget adott volna a nyertesnek, hogy a megnyert spektrum egy részét átadja a jelenlegi szolgáltatóknak, reálisnak tartom, hogy esetleg ezt újra megpályáztassák. Az ön által említett összeg azonban irreálisan magas.