Hónig kivizsgáltatja a MÁV sokmilliós búcsúpénzeit
Szamos Alfonz pályavasúti főigazgató 38 évi munkaviszony után összesen 87 millió, Csontos Endre forgalmi igazgató pedig 41 év után közel 60 millió forint juttatásban részesült, amikor távozott a MÁV-tól - közölte tegnap az állami vasúttársaság, reagálva a Magyar Nemzet cikkére. Sipos Sándor portfóliókezelési vezérigazgató-helyettes az anyag szerint mindössze két és fél évig dolgozott a cégnél. A MÁV közlése alapján ő nem kapott végkielégítést, de a le nem dolgozott kéthavi felmondási idejére felvehetett 8,8 milliót. (A cikk Szamos Alfonz és Csontos Endre esetében kissé, Sipos Sándornál nagyságrendekkel magasabb összeget említ.)
A MÁV közleménye megemlíti még a korábban hírbe hozott Tömpe Istvánt, aki 2003-2004-ben stratégiai vezérigazgató-helyettes, 2007-ben pedig tanácsadó a MÁV-Startnál. Ő egyszer sem kapott végkielégítést. A reagálás nem tér ki Kugler Flórián egykori humánpolitikai vezérhelyettesre, akiről a TV2 azt állította, hogy 2006-ban több mint 67 milliós végkielégítéssel távozott. A MÁV sajtóosztályától úgy tudjuk, ez utóbbi adat megfelel a valóságnak - mi több, tőlük származik -, így az is, hogy Kugler cége később a MÁV-Starttól vett fel tanácsadási pénzeket.
A MÁV-közlemény leszögezi: a vezetőket további juttatás nem illeti meg sem bánatpénz, sem titoktartás, sem egyéb jogcímen. Hozzáteszik: az igazgatóság 2002-ben "a korszerű, munkaerőpiacon versenyképes helyzetet biztosító menedzserszerződéses rendszer biztosításáról" döntött, illetve hogy a MÁV minden esetben szabályszerűen járt el.
Ezzel a megállapítással talán kissé előreszaladtak. Lapunk információi szerint ugyanis Hónig Péter, a tulajdonosi jogokat képviselő közlekedési miniszter vizsgálatot kezdeményez az ügyben a MÁV-nál. A minisztérium felkéri a vasúti cég igazgatóságát, vizsgálja meg, igazak-e a hírekben szereplő számok, illetve a vasúttársaságnál az utóbbi időben kifizetett végkielégítések megfeleltek-e a belső szabályzatoknak - közölte lapunkkal a közlemény kiadásával szinte egy időben Hónig Péter. Ezen túlmenően annak áttekintését is kérik a testülettől, hogy a végkielégítési szabályok megfelelnek-e az üzleti etikának, a társaság és a tulajdonos érdekeinek. A tárcavezető ennek határidejét egyelőre nem kívánta megjelölni, mint ahogy a hírekben szereplő összegeket sem minősítette.
A MÁV sajtóosztályán lapunkat úgy tájékoztatták: ilyen minisztériumi megkeresésről egyelőre hivatalosan nem tudnak.