Extra pénzt kér a British Airways a helyekért
Jól hangzik a brit nemzeti légitársaság bejelentése, mely szerint 355 napra előre lehet foglalni meghatározott helyeket. A súlyos anyagi helyzetben lévő British Airways azonban nem ingyen ajánlja fel ezt a lehetőséget. Október 7-től turistaosztályon, az európai útvonalakon extra 10, a transzatlanti járatokon 20, illetve a komfortszakaszban 60 fontba kerül a kényelem előzetes biztosítása. Az Európán túli célállomásokon a nagyobb lábtérrel járó vészkijárati helyek az utazás előtt 4-10 nappal rendelhetők meg 50 fontért. Változatlanul külön díj nélkül jelölheti be az utas a még megmaradt helyekből a számára legrokonszenvesebbet, amikor a felszállás előtt 24 órával megkezdődik az elektronikus jegykezelés. A légitársaság azonban valóságos lutrinak tekinti a helyek elosztását azok számára, akik csak a repülőtéren kezdik meg a beszállási folyamat adminisztrációs részét. Mindez azt jelenti, hogy egy, az Egyesült Államokba utazó négytagú család utazási költsége 160 fonttal emelkedik, ha egymás mellett szeretnék eltölteni a hosszú órákat.
A korábban a világ legkedveltebb légitársaságaként emlegetett British Airways érthetően egy újabb szolgáltatásként, a helyfoglalás feletti utazói kontrollként állítja be az intézkedést. Az utazóközönség ellenben úgy érzi, mindenekelőtt kapzsiságról van szó, és a lépés a lassan a WC használatát is felszámító fapados riválisok szintjére degradálja a nemzeti utasszállítót. Miközben az árak, különösen a rájuk rakódó adók és költségek miatt, változatlanul meglehetősen magasak, július óta a másfél óránál rövidebb repüléseknél egyáltalán nincs már étkeztetési szolgáltatás, míg az európai járatokon legfeljebb egy szendvics enyhíti a kuncsaft éhségét. Transzatlanti utakon a bizniszosztály ellátását is megnyirbálták, a második étkezés immár egy "snack"-ben merül ki.
Még mielőtt a legfrissebb, a világhálón gomba módra szaporodó igencsak haragos fogyasztói megjegyzéseket olvashatta volna, a British Airways vezérigazgatója, Willie Walsh beismerte, hogy a vállalat a túlélésért küzd. Az elmúlt pénzügyi évet 400 millió fontos veszteséggel zárt légitársaság augusztusban hét útvonalat szüntetett meg. A BA hírnevének csorbulására utal, hogy Gordon Brown brit kormányfő legutóbbi New York-i és pittsburghi utazása során először repült hivatalos kiküldetésre a Virgin Atlantic járatával. A vállalat problémái ráadásul korántsem tűnnek végesnek: még levegőben lóg a kabinszemélyzet esetleges sztrájkja a karácsonyi csúcsszezon előtt, ha nem sikerül megállapodásra jutniuk a fizetési és munkafeltételek területén.