Mankó a német Opel-üzemeknek

A Magna már nem olyan szép, mint amilyennek sok német politikus látni vélte az Opel/Vauxhall többségét a General Motorstól kivásárló, az orosz állami Szberbankkal szövetkező kanadai-osztrák autóipari beszállítót. A körbe zárt villámos autómárka új többségi tulajdonosa ugyanis Európában közel tízezer-ötszáz állást akar felszámolni az elkerülhetetlennek tartott szanálási programok révén.

A tervezett leépítések - így a kétezer főt foglalkoztató antwerpeni gyár komplett bezárása - ellen szerdán mintegy ötezer Opel-alkalmazott tüntetett Brüsszelben. Klaus Franz, az Opel szakszervezeti főnöke a többi között azt hangoztatta: a dolgozók készek az áldozathozatalra, vagyis elfogadják, hogy a munkahelyek megtartásáért cserében csökkenjen jövedelmük. Ez az áldozathozatal 2014-ig évi 265 millió eurót is elérhet, de csak azzal a feltétellel, hogy a befektetők egyetlen gyárat sem zárnak be, s gazdasági okokból egyetlen munkahelyet sem számolnak fel. Szakértők folyamatosan hangoztatják: az európai autóipar óriási kihasználatlan kapacitásoktól szenved, az Opel esetében e mutató akár a harminc százalékot is elérheti.

A brüsszeli bizottság közben élesen bírálta Németországot, s szigorú vizsgálatot hirdetett meg azon 4,5 milliárd eurós állami hitelgarancia ügyében, amelyet a nagykoalíciós Merkel-kormány nyújt a NewOpel (Új Opel) néven emlegetett vállalkozásnak. A versenyjogért felelős biztos, a holland Neelie Kroes a Bild Zeitungnak nyilatkozva elfogadhatatlannak nevezte, hogy Berlin üzleti tervekhez kötött állami mankókkal igyekszik megvédeni a négy németországi Opel-üzemet. Különösen a britek, a belgák és a spanyolok szemét szúrja, hogy a német kormány a Magnának adott hitelgaranciákkal próbálja privilegizált helyzetbe hozni a bochumi, az eisenachi, a kaiserslauterni és a rüsselsheimi Opel-gyárakat. A teljes képhez tartozik, hogy a Magna időközben sokkal több németországi munkahely megszüntetését harangozta be, a felszámolásra váró tízezer-ötszáz európai állásból 4500 Németországban van.

A nagykoalíciós német kormány azzal próbálja tompítani a bírálatokat, hogy az Opel/Vauxhall ügyében összeurópai megoldásra törekszenek, vagyis az Opel-üzemeknek otthont adó más uniós tagállamok is beszállhatnak a NewOpel startját biztosítani hivatott hitelgarancia-programokba. A németek "önzését" gyanakodva figyelő belgákkal, britekkel és spanyolokkal egyelőre nem született megállapodás, ahogy azt sem tudni, pontosan mikor fejeződnek be a General Motors és a Magna-Szberbank közötti tárgyalások.

A tegnapi tüntetés nemzetközi volt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.