Szépen zöldült az autóállomány

Nem a hibrideknek, hanem inkább a roncsprogramoknak és a takarékosabb motoroknak köszönhetően javultak a károsanyag-kibocsátási mutatók.

Az Európában eladott új autók átlagos CO2-kibocsátása alacsonyabb, mint valaha: a JATO Dynamics autóipari adatszolgáltató összeállítása szerint a vizsgált 21 európai uniós országban átlagosan 6,2 százalékkal csökkent a 25 legnépszerűbb márka károsanyag-kibocsátása. A nagy darabszámban eladott modellek mindössze néhány g/km-es csökkenései nagyobb arányban befolyásolják az európai összképet, mint a piacokon elérhető alternatív üzemanyaggal futó, illetve hibrid üzemű kuriózumok.

David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője ezt így kommentálta: "Az újautó-eladási számokkal súlyozott CO2-kibocsátási értékek jelentősen csökkentek az idei év első félévében a 2008 első félévi számokhoz képest. Ez az eredmény egyrészt a gyártók sikeres erőfeszítéseit tükrözi, másrészt itt is érzékelhető a roncsprogramok, valamint az államilag támogatott zöld akciók hatása, melyek következményeként a vásárlók belátták, hogy több szempontból is kifizetődőbb kisebb, hatékonyabb és kevésbé környezetszennyező új autót venni.

A JATO elemzése szerint három márka, a Smart a FIAT és a MINI 2009 első féléves, eladásokkal súlyozott CO2-kibocsátási értékei már most 130 g/km alá mentek, tehát már napjainkban megfelelnek az EU által 2015-re előírt kibocsátási követelménynek. A legnagyobb fejlődést azonban nem a győztes három márka között van: az elismerés az Alfa Romeót illeti, mert 2008 első fél évéhez viszonyított, eladásokkal súlyozott átlagkibocsátása 2009 első fél évében 19,9 g/km-rel csökkent.

Az eladási eredmények nagyban befolyásolják a CO2-kibocsátási értékeket. A top 25 magas volument produkálók közül a Chevrolet került ki abszolút győztesként, mert a nagy számban eladott dízelüzemű Cruze, valamint a 3 hengeres, 0,8 literes Matiz (119 g/km) segített a márkának felkerülnie a legeredményesebb károsanyag-kibocsátást csökkentők tabellájának legfelső sorába, ami 15,2 g/km csökkenést jelent a tavalyi év első félévéhez képest.

Az Audi lett a második a CO2-kibocsátás csökkentésének európai versenyében, nagyrészt a győri kétliteres TDi motorjának köszönhetően. Jelenleg 163 g/km-nél tartanak, azonban az év második felében további csökkenésre számíthatunk az A3-as 1,6 literes TDi motorjának, valamint a stop-start rendszernek köszönhetően. A Toyota, a Suzuki, a Hyundai és a Mazda is két számjegyű csökkenést produkált a CO2-kibocsátás terén tavalyhoz képest.

A top 5-ből a Ford teljesített a legeredményesebben, ugyanis kilométerenként 8 grammot sikerült faragnia Európában eladott új autóik átlagos CO2-kibocsátásából, és az ECOnetic széria, valamint az új 98 g/km Fiesta ECOnetic igen közkedveltnek bizonyultak az európai újautó-vásárlók körében. Néhány esetben meglepőek a CO2-kibocsátás csökkenését mutató eredmények, ám a nagy darabszámú márkák között egyértelműen a FIAT az abszolút győztes a tisztasági versenynek.

A sor végén kullognak a luxusautók és sportkocsik: a Bentley kilométerenkénti széndioxid-kibocsátása 406 gramm, a Ferrarié 386,9 gramm.

Az írek vezetnek

Az autócsere-programok nemcsak az eladások növelését segítették, hanem a környezettudatosabb gondolkodást is népszerűsítették az európai újautó-vásárlók körében. Az idei első fél évben 2,06 millió eladású Németországban 11,3 g/km-rel csökkent az eladott új autók CO2-kibocsátási átlaga, az Egyesült Királyság 8,4 g/km-rel, Olaszországnak 6,5 g/km-rel, Franciaországban 5,7 g/km-rel. A legjelentősebb CO2-csökkenést, pontosan mínusz 176,1 g/km-t Írország produkálta az idei első fél évben.

Minden márka aktív a tisztasági programban  Fotó
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.