Az EU az elégtelen tájékoztatást kifogásolja
A legdrágább Olaszország, 253 euróval, de a tájékoztatás színvonala ott átlagon aluli. Németországban viszont átlagon felüli, holott a díjtételek kevesebb mint 90 eurót tesznek ki. Mindez azt is jelzi, hogy a banki szolgáltatások tekintetében egyáltalán nem működik a belső piac.
A bizottság azt nézte meg, milyen információt kap az ügyfél szerződéskötés előtt, milyen tanácsot pénzügyei kezeléséhez, áttekinthető-e a folyószámla, s mennyire könnyű bankot váltani. Összességében elégedetlen a testület, úgy véli, hogy az emberek nem kapnak kellő mennyiségű, közérthető tájékoztatást, a banki honlapok nem teszik lehetővé a szolgáltatások árának összehasonlítását. A bankváltás aránya is alacsony. Ezért is kezdeményezi a fogyasztóvédelmi biztos, hogy még az idén üljenek össze a brüsszeli hatóság szakértői és az európai bankok képviselői, mert a sokféle nemzeti szabályozás ellenére érvényt kellene szerezni a vonatkozó irányelveknek. Az új tagállamokban egyébként uniós alapokból támogatják olyan honlap létrehozását, amelyen az ügyfelek öszsze tudják hasonlítani a díjakat.
Költségek éves szinten (euró) Forrás: EB
Olaszország | 253 |
Franciaország | 154 |
Németország | 89 |
Magyarország | 76 |
Belgium | 58 |
Hollandia | 46 |
A SEPA mindent megoldana
Kérdésünkre, vajon a belső piac megnyílhat-e az uniós állampolgárok előtt, ha jelenleg többnyire lakóhelyhez kötött a számlanyitás, a főigazgatóságon azt válaszolták: ha elkezd működni az egységes fizetési rendszer (SEPA), elegendő lesz a személyazonosság igazolása, s például a magyar állampolgárok más tagország bankfiókjain keresztül is indíthatnak és fogadhatnak utalásokat. Azaz megkereshetik a legolcsóbb, legkényelmesebb megoldást, ha ehhez megfelelő információt is kapnak vagy találnak.