Vétel a neten: fő a körültekintés

Lassan, de oldódik a magyar kártyabirtokosok netes vásárlással szembeni óvatossága. A MasterCard friss hazai kutatása szerint a megkérdezettek nyolc százaléka használja rendszeresen internetes vásárlásra a plasztiklapot, míg négy éve még csak egy-két százalék volt ez az arány.

Az internetes kártyás fizetéskor nagyon körültekintőnek kell lennünk. Miután kiválasztottuk a terméket vagy szolgáltatást, még a fizetés előtt ellenőrizzük le a boltot. Erre elég egy telefonhívás: ha a bolt nem ad meg telefonszámot, amin fel lehet hívni, az már önmagában gyanús. Érdemes elolvasni az általános vásárlási feltételeket. Ezt vagy egy külön dokumentum tartalmazza, vagy pedig a tranzakció közben mutatják meg. Ismerete fontos ahhoz, hogy tisztában legyünk az esetleges visszatérítés feltételeivel, ne érjen meglepetésként, ha esetenként elzárkóznak ettől egy reklamációnál. (Az EU-n belül ugyan nagyjából egységesek a szabályok, de ahány ország, annyi jogi környezet.)

Ezután sor kerülhet a kártyaadatok megadására: ilyenkor a netes kereskedő vagy átirányítja a vevőt egy bank felületére, vagy pedig saját honlapján oldja meg a dolgot, de mindenképpen jeleznie kell különböző biztonsági tanúsítványokkal, hogy az interneten küldött adatokat mások nem láthatják. Ha nincsenek ilyen tanúsítványok, ne vásároljunk!

A kártya hátoldalán lévő ellenőrző kódokat természetesen mindig kérik a fizetési rendszerek (nagyon kevés kivétel van, amikor nem), ugyanakkor PIN kódot sosem. Ha a rendszer bárhol PIN kódot kér, ne adják meg az adataikat, inkább hagyják ki a vásárlást. Arra is oda kell figyelni, hogy helyesen adjuk meg a kártya típusát, ellenkező esetben sikertelen lesz a tranzakció.

Aki az interneten vásárol, az mindenképpen használja az SMS-értesítő szolgáltatást, amivel azonnal ellenőrizhető a tranzakció összege. Ha ebben eltérést lát, netán a vásárlás után olyan költésekről is kap SMS-t, amelyeket nem kezdeményezett, haladéktalanul fel kell venni a kapcsolatot a számlavezető vagy a kártyát kibocsátó bankkal.

Akkor is a bankot kell hívni, ha sokadik próbálkozásra sem jön össze a fizetés. Ennek oka lehet, hogy a vásárlási limit alacsonyabbra van állítva, mint amennyi a fizetendő összeg. De az is lehet az ok, hogy a bankok automatikus biztonsági rendszerei "ügyfélre nem jellemző" tranzakcióként azonosítják a vásárlást, és elutasítják azt. Egy telefonhívással azonban megerősíthető a szándék, és a bank ilyenkor engedélyezi a tranzakciót. Előfordul az is, hogy olyan kereskedő oldalára vetődik a vevő, amelyet egyes bankok veszélyesnek minősítettek, mert túl sok panasz érkezett rá.

Az internetes vásárlásokban világméretekben a bankkártyás fizetés a legelterjedtebb, de másféle fizetési mód is létezik, már csak azért is, mert az amerikai és az angolszász piacokon elvárásnak tekintik, hogy az ügyfél többféle fizetési mód közül választhasson.

A legelterjedtebb kártyaalternatíva a PayPal, amely leginkább az aukciósportálokon használható, de terjed a turisztikai oldalakon is. Ezt a kisebb összegű fizetésekre találták ki, s akár közvetlenül egy másik magánszemélynek is küldhetünk vele pénzt anélkül, hogy az megtudná a bankkártyánk adatait. Maga a rendszer azonban bankkártyaalapú, ezért fokozottan ügyelni kell arra, hogy a PayPal-rendszerhez szükséges jelszavainkat ne adjuk ki. Ha valahol megláthatták a belépési adatainkat, azonnal változtassuk meg!

Egyes utazási irodák és légitársaságok elérhetővé tették, hogy sima banki átutalással is fizethessen az ügyfél. Ha az illető cég Magyarországon vezeti a bankszámláját, akkor csak arra kell ügyelnie, hogy az utalás közleményében megfelelően azonosítsa a tranzakciót, aminek az ellenértékét át akarja utalni. Ha külföldre utal, akkor át kell tanulmányoznia a feltételeket: meddig tartják az árut vagy hány napig tartják a foglalást.

Ez azért fontos, mert sok esetben 48 órát adnak a pénz beérkezésére, aztán törlik a foglalást, miközben egy nemzetközi átutalás 3-5 napig is eltarthat, s az biztosan lekési a határidőt. Ez esetben persze a pénzt viszszautalják, de maga a tranzakció akkor is meghiúsul. A nemzetközi utalások esetében szükséges a helyi bankok "IBAN" vagy "SWIFT" azonosítójának ismerete: ha ezt az üzlet nem teszi közzé a honlapján, inkább ne bízzunk meg benne.

A hazai üzletek egy részénél lehetőség van arra, hogy a cég bankszámláján helyezzék el a vásárolt áru vagy szolgáltatás ellenértékét: ebben az esetben is egy dologra kell figyelni, az ügyfél és a vásárlás megfelelő beazonosítására.

Az internetes és a külföldi kártyás vásárlás népszerűsége is jelentősen nőtt az elmúlt években - derül ki a MasterCard legfrissebb felméréséből. Jóllehet még mindig nagy azoknak az aránya, akik nem elég tájékozottak, és azt gondolják, hogy a kártyás fizetésnek külföldön díja van. A MasterCard megbízásából készült kutatás szerint jelenleg a megkérdezett kártyabirtokosok 8 százaléka vásárol a neten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésben 1-2 százalék jelölte meg a netes vásárlást jellemző kártyahasználatként. Hasonló volt
a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak 6 százalék mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, az idén 15 százalék volt az arány.

- Felmérésünk szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni, és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre - mondja Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója.

Mielőtt megnyomjuk a vásárlás gombot, nem árt tájékozódni a feltételekről
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.