Belgium Opel-üzemét félti
A belgák attól tartanak, hogy a General Motorstól az Opelt megvásárló Magna feláldozza a flandriai Antwerpenben lévő üzemet, ahol közvetlenül 2600, közvetve négy-ötezer ember kerülhet utcára. A Le Soir azt írta, hogy a jövő heti frankfurti autókiállításon bemutatandó új Astrát Németországban kívánják gyártani, s a régit előállító antwerpeni gyárra így nem lesz szükség.
Az európai játékszabályok betartására és a protekcionista intézkedések elkerülésére szólított föl Herman Van Rompuy kormányfő és Didier Reynders pénzügyminiszter, míg a volt belga miniszterelnök, Guy Verhofstadt, aki most lett az Európai Parlamentben a liberális frakció vezetője, vizsgálatot követelt az EU-tól. Az Európai Bizottság leszögezte: az eladás nyomán életképes vállalkozásnak kell létrejönnie, figyelemmel az európai versenyszabályokra, állami támogatási előírásokra és az egységes belső piac szellemére.
Az esetleges állami támogatás nem mehet más országok kárára, azaz - s ez persze így nincs benne a közleményben - Németország nem helyezheti előtérbe a saját területén lévő üzemeket például az antwerpeni kárára. Brüsszel kész beavatkozni a folyamatba, ha sérülni látja az európai elveket.
A "beteg" nem menekült meg, legfeljebb a közvetlen életveszélyen van túl - az Opel további sorsa a Magna-Szberbank párossal is elég bizonytalan. Angela Merkel kancellár után más konzervatív politikusok is elkezdtek arról beszélni, az "új Opel" elindítása nem lesz leányálom.
A Magna ugyan ígéretet tett mind a négy németországi üzem megtartására, de miután ezek kihasználtsága jelenleg 56 százalékos, a szövetségi köztársaságban foglalkoztatott 25 ezer dolgozóból legalább háromezret az elbocsátás fenyeget. A német szakszervezet leépítésről hallani sem akar, azt hangoztatja: a munkahelyekért cserébe a dolgozók készek jelentősebb bércsökkentésbe is belemenni.
Merkel világossá tette, a kormány a már bevállalt 4,5 milliárd eurós hitelgarancián túl nem hajlandó több áldozatot vállalni. Berlin a hitelgaranciát mindenképpen a németországi üzemek megtartásához köti, ez azonban a brüsszeli bizottságnál versenyjogi szempontból komoly ellenkezésbe ütközhet.
Európai szinten a Magna és orosz partnere, a Szberbank érkezése 11 ezer állást fenyeget. Az "új Opelban" már csak 35 százalékkal rendelkező General Motors kisebbségi tulajdona ellenére szoros termékfejlesztési és beszerzési együttműködésre törekszik, ugyanakkor minden erővel igyekszik megakadályozni, hogy a gyártási technológiák és a szabványok orosz kézbe kerülhessenek.