A régiók döntenek 4800 kilométer vasúthálózatról
A közlekedési tárca honlapján közzétett dokumentumok szerint az állam központilag várhatóan 2847 kilométeren határozza majd meg a szükséges vasúti szolgáltatást és menetrendet, míg a jelenleg 7700 kilométeres teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat. A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, hogy milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is. Azokat a vonalakat sorolták az országos megrendelésűek közé, amelyeken jelentős a nemzetközi és a hazai forgalomban is igénybe vehető gyorsvonati és intercity közlekedés, illetve amelyek Budapest vonzáskörzetében és a Balaton környékén találhatóak.
Az országos jelentőségű vasútvonalak hálózata a minisztérium által közzétett tervek szerint az országos megrendelésű vonalaknál nagyobb lesz, mivel 1207 kilométer olyan stratégiailag fontos vasútvonal is hozzátartozik majd, amelynek pályafenntartása országos hatáskörű lesz.
A minisztérium dokumentumai alapján az országos helyközi közösségi közlekedési szolgáltatások megrendelése a tervezett menetrendi koncepciónak megfelelően kiegészül bizonyos esetekben távolsági autóbuszos közlekedési lehetőségekkel - elsősorban a távolsági vasúti szolgáltatás kiegészítéseként vagy pótlásaként -, illetve a budapesti elővárosi autóbuszos közlekedéssel is.